Den Formel 1-inspirerede supersportsvogn Mercedes-AMG ONE har sat ny omgangsrekord for produktionsbiler på den berygtede Nürburgring Nordschleife.
Man vidste i forvejen, at den ville være hurtig.
Og at den nye Mercedes-AMG ONE nu også kan kalde sig for den hurtigste serieproducerede gadebil på den berømte tyske racerbane Nürburgring Nordschleife, understreger blot supersportsvognens imponerende potentiale. Det tog blot 6:35,183 minutter at runde den godt 20,8 kilometer lange racerbane, som snor sig gennem de tyske Eifelbjerge – hvilket slår den hidtidige rekord fra 2018 med otte sekunder.
Det var den tyske racerkører og Mercedes-AMG ambassadør Maro Engel, som var bag rattet, da tiden blev sat den 28. oktober. Det spektakulære rekordforsøg var imidlertid tæt på ikke at lykkes på grund af vejrforholdene. Trods tørt vejr var asfalten på den berygtede racerbane – som blev åbnet i 1927 og er verdensberømt for sine udfordrende og farlige sektioner – nemlig stadig våd enkelte steder, da Maro Engel kørte ud på sit sidste forsøg klokken 17.14, blot ét minut før banens lukketid. Dét hindrede dog ikke projektet i at skrive historie.
1.063 hestekræfter og 352 kilometer i timen
For at udnytte den begrænsede tid bedst muligt, havde Mercedes-AMG bragt to eksemplarer af ONE til Nürburgring. Begge biler blev inspiceret og dokumenteret på stedet af den tyske bilinspektion TÜV Rheinland for at sikre, at der var tale om serieproducerede eksemplarer.
Mercedes-AMG ONE er, akkurat som Formel 1-bilerne fra Mercedes-AMG Petronas F1 teamet, konstrueret omkring et ultralet chassis af kulfiber og byder på aktiv aerodynamik, en sofistikeret undervogn og en række avancerede softwarebaserede køreprogrammer, som er udviklet til både gaden og racerbanen. Bilen yder en samlet effekt på 1.063 hestekræfter, hvilket blandt andet rækker til en acceleration fra 0-100 kilometer i timen på 2,9 sekunder, 0-200 kilometer i timen på syv sekunder og en topfart på 352 kilometer i timen.
Maro Engel: En uforglemmelig oplevelse
– Det var virkelig en uforglemmelig oplevelse! Jeg troede ikke, at vi ville være i stand til at sætte rekord under disse omstændigheder. På nogle af de mest kritiske steder på banen var asfalten stadig våd, hvilket gjorde det ekstra tricky. Vi brugte de indledende testrunder på at finde den optimale udnyttelse af de elektriske kræfter fra hybriddrivlinjen, akkurat som Lewis Hamilton og George Russell gør under forberedelserne til Formel 1-weekenderne, lyder det fra Maro Engel.
– Dét er ikke nemt, særligt ikke når det foregår på en mere end 20 kilometer lang og kuperet bane. Derudover skulle vi også finde ud af at bruge DRS-funktionen, som åbner hækvingen og tillader højere topfart, mest effektivt. Men netop derfor gav det en ægte Formel 1-følelse. Jeg vil gerne takke hele holdet for et kæmpe arbejde og ikke mindst for den tillid, som er blevet givet til mig i forbindelse med rekordforsøget. Det var virkelig noget specielt at køre denne imponerende bil et så særligt sted som Nürburgring.
Philipp Schiemer: Et fantastisk projekt
– Jeg er stolt af hele teamet bag Mercedes-AMG og af alle, som har været involveret i projektet. Fra de forskellige afdelinger på vores fabrik i Affalterbach til vores Formel 1-kolleger hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains i Brixworth. Vores præstation på Nürburgring er en velfortjent belønning for deres hårde arbejde. Selvom Mercedes-AMG ONE hører mere hjemme på en Formel 1-bane end på Nürburgring Nordschleife, så har vi simpelthen taget et ekstra skridt. Vi er de første, som har taget udfordringen op på Nürburgring med en supersportsvogn af denne avancerede kaliber. Dét er med til at gøre projektet så unikt, lyder det fra CEO hos Mercedes-AMG, Philipp Schiemer.