Tredje generation af den populære sportslimousine løfter igen niveauet i klassen og tilbyder skarpere dynamik, flere kræfter og mere luksus end nogensinde.
Da Porsche i 2009 præsenterede verden for den første generation af Panamera, satte sportsvognsmærket fra Stuttgart nye standarder, når det gjaldt at kombinere dynamik, luksus og praktik.
Nu er tredje generation af den populære firedørs sportslimousine parat, og mens de karakteristiske linjer, proportioner og dimensioner er båret videre fra forgængeren, stiller den nye udgave med et endnu mere sportsligt og distinktivt design både inde og ude.
Fronten er karakteriseret af et ekstra luftindtag ovenover nummerpladen, hvilket giver en mere effektiv køling af drivlinjen, og sammen med de nye forlygter og en skarpere markeret fronthjelm fremstår den store Porsche med et friskt og aggressivt look. Set fra siden forstærker den redesignede vindueslinje modellens sedan-karakter med et markant knæk på den bageste siderude – mens bagruden nu følger bagklappens ydre linjer og giver bilen en mere harmonisk bagende.
Førerfokuseret interiørdesign
I kabinen følger den nye Panamera stilen fra Taycan og Cayenne og byder på Porsche Driver Experience, som skaber den optimale balance mellem digitale og analoge elementer og placerer de funktioner, som er relevante for føreren, tæt på rattet. For eksempel er gearvælgeren nu flyttet fra midterkonsollen og op til højre for rattet, mens knapperne til valg af køreprogram og menunavigation er placeret direkte på det nye sportsrat.
Instrumenteringen er fuldt digital og gengives på et 12,6-tommers kurvet og fritstående display, mens head-up-display også er muligt. Foruden centraldisplayet, som er kontrolcenter for infotainmentsystemet, Porsche Communication Management (PCM), fås den nye Panamera også med et ekstra 10,9-tommers display foran passagersædet, som gør det muligt for passageren at aflaste føreren undervejs, for eksempel ved at overtage betjeningen af navigationen, skifte radioprogram eller vælge musik.
Den nye Panamera bliver nu også en mere integreret del af førerens personlige digitale økosystem. Ved at logge ind med det personlige Porsche ID – her skal man blot scanne QR-koden, som vises i centraldisplayet – forbinder føreren sin smartphone med bilen og integrerer funktioner fra MyPorsche-appen direkte i Apple CarPlay. Funktioner som klimaanlæg, sædemassage og ambientebelysning kan således betjenes via Apple CarPlay eller med stemmestyringsfunktionen Siri.
Sportslig køredynamik har alle dage været et højt prioriteret element i oplevelsen af Panamera, og denne karakteristika er yderligere forstærket i den nye generation. Som standard er den nye Panamera således udstyret med luftaffjedret, adaptiv undervogn med tokammer- og toventilsteknologi, som skaber en god bredde mellem sportslig og komfortabel kørsel – og som kan gøres endnu mere adræt med baghjulsstyring (ekstraudstyr).
Innovativ affjedringsteknologi
Som ekstraudstyr kan E-Hybrid-versionerne af den nye Panamera desuden udstyres med Porsche Active Ride – et system, som overgår alle hidtidige affjedringskoncepter hvad angår spændet mellem sublim komfort og skarp dynamik. Dette er muligt takket være nyudviklede aktive støddæmpere – også med toventilsteknologi – som hver især er tilsluttet en elektrisk hydraulikpumpe, som på millisekunder skaber det nødvendige tryk afhængig af underlag og køresituation.
Porsche Active Ride holder karrosseriet fladt og stabilt i alle situationer, selv under kraftig nedbremsning og acceleration samt i sving, og sørger samtidig for at absorbere ujævnheder og bump på vejbanen. Systemet kan også overkompensere for hældning og dyk og dermed reducere kræfternes påvirkning af passagererne. I denne indstilling vil bilen for eksempel læne sig indad i svingene som en motorcykel, fremad under acceleration og bagud under nedbremsning. Når bilen holder stille, sørger Porsche Active Ride desuden for at hæve bilen for en mere komfortabel ind- og udstigning.
Fire forskellige E-Hybrid-varianter
Den nye Panamera lanceres fra start i en række forskellige motorversioner, startende med basisversionerne Panamera og Panamera 4. Disse er udstyret med en opdateret udgave af den velkendte 2,9-liters V6 med biturbo, som nu yder 353 hestekræfter og et drejningsmoment på 500 Newtonmeter.
Dertil kommer fire effektive E-Hybrid-varianter, som hver især tilbyder endnu bedre performance og længere elektrisk rækkevidde end forgængerne. Den første E-Hybrid-variant, som lanceres, er den nye Panamera Turbo E-Hybrid, som gør brug af en opdateret 4,0-liters V8 med biturbo, der sammen med en 190-hestes elmotor – nu integreret direkte i den ottetrins PDK-gearkasse – skaber en samlet systemydelse på 680 hestekræfter og et drejningsmoment på 900 Newtonmeter.
De mægtige kræfter sikrer en accelerationstid fra 0-100 kilometer i timen på 3,2 sekunder og en topfart på 315 kilometer i timen. Dertil kommer det nye og større batteri på 25,9 kilowatttimer, som giver en elektrisk rækkevidde på op til 91 kilometer (WLTP), og som nu kan oplades på to timer og 39 minutter.
Den nye Porsche Panamera kan allerede nu konfigureres på porsche.dk og kan opleves hos de danske Porsche Centre i Aarhus og København i løbet af foråret