Norden fortsætter voldsom vækst i ehandel
Hjem NYHEDER Norden fortsætter voldsom vækst i ehandel

Norden fortsætter voldsom vækst i ehandel

Af Redaktionen

Norden fortsætter sin voldsomme digitale vækst sammenlignet med resten af verden.

Norden fortsætter voldsom vækst i ehandelDet viser den helt nye Shopping Index 2019, Q1 rapport fra Salesforce.

Norden fortsætter med at vise voldsom digital vækst sammenlignet med alle andre regioner. Det viser den helt nye Shopping Index 2019, Q1 rapport fra Salesforce. I Q1 formåede nordiske retailere at vækste 25% målt udfra Year-over-Year. Til sammenligning vækstede Tyskland 12 procent, Frankrig 12 procent mens UK er nede på kun 0,4 procent.

“Den positive vækst er baseret på en række faktorer, men der er ingen tvivl om, at transformative teknologier som kunstig intelligens (AI) bidrager til disse tal. Hvad forskningen fremhæver er at teknologi som AI tilbyder virksomheder en fantastisk mulighed for at levere mere personlige og nyttige anbefalinger, kørselseffektivitet, omsætning og omsætningsvækst.” udtaler Lars Grønkjær, og slutter: “Men særligt interessant fra mit perspektiv er naturligvis, at shoppere der havde mulighed for at nyde godt af anbefalinger fra Salesforce AI – Einstein – rent faktisk købte for 26 procent mere end de, der ikke havde den mulighed. Det viser at AI skaber værdi for både kunder og virksomheder, gennem relevant indsigt og personlig dialog.”

Der er også stigende behov for nye teknologiske tiltag, idet tallene viser at den tid shopperne benytter pr. besøg i en webshop er faldet med 30 procent siden 2014 fra 6,5 minutter til 4,2 minutter.

Selvom beøgstiden er faldet, er trafikken steget kraftigt, og nåede 17 procent alene i Q1, en vækst der var drevet alene af mobil, der vækstede 40 procent. Computer og tablet faldt begge med henholdsvis 11 procent og 7 procent.

Interessant nok viser tallene i rapporten at kun fire procent af mobiltrafikken i Norden skete via sociale kanaler. Det er det laveste tal i to år og klart under det globale gennemsnit, der lå på 8 procent.

Fri levering har de senere år været et varmt emne, men det er også aftagende. Gennemsnittet globalt set er 66 procent i andel af ordre. Her topper Spanien med 85 procent, mens Norden er nede på 47 procent. Et fald fra  55 procent i 2018 og 53 procent i 2017.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>