”Halloo? Er du der? Jeg kan ikke høre dig.”
”Du faldt lige ud.” ”Forbindelsen er vildt dårlig.”
Du genkender sikkert den slags standardfraser, som vi typisk bruger, når mobilnetværket er ustabilt. Men vi accepterer ikke længere, at netværket ikke fungerer. En ny undersøgelse fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners viser, at danske mobilkunder i stort antal søger hen mod de udbydere, der kan sikre dem et stabilt netværk.
– Selskaberne i telebranchen har de seneste år primært konkurreret på pris og på ubegrænset brug af data. Men om kort tid vil ubegrænset dataforbrug være standard, og med den nuværende inflation er det uholdbart at presse prisen nedad. Derfor må telebranchen tjene penge på andre måder, eksempelvis ved at prioritere stabilt netværk, som faktisk er blevet det vigtigste kriterium, når de danske mobilkunder skal vælge udbyder, siger Nicolai Broby Eckert, Managing Partner Nordics, Simon-Kucher & Partners.
Ifølge undersøgelsen er stabilt netværk (37 procent), pris (30 procent) og hastighed (25 procent) de vigtigste købskriterier for mobilkunder i Danmark.
Hver sjette planlægger at skifte selskab
41 procent af de danske forbrugere oplever deres abonnementer på telefoni og bredbånd som værende dyre, og hver sjette planlægger at skifte fra deres hidtidige udbyder i løbet af de kommende måneder, eller når deres nuværende aftale udløber. Før Covid-19-pandemien var det kun hver tiende, der planlagde at skifte udbyder.
– Konkurrencen i den danske telebranche er benhård, og selskaberne skal passe på ikke at konkurrere så indædt på pris, at prisfokuseringen ender med at komme til at skade både telebranchen og kunderne. Der er brug for investeringer i 5G-teknologi, fiberkabler og anden infrastruktur, og det vil alt i alt medføre et stort kapitalbehov i telebranchen. Selskabernes prisfokus indebærer en åbenlys risiko for priskrige og deraf følgende nedadgående indtjening. Det vil medføre, at telebranchen bliver mindre profitabel og dermed ude af stand til at foretage de nødvendige investeringer i teknologisk udvikling og god kundeservice, advarer Kajetan Zwirglmaier, Partner og Global Lead for telekommunikation hos Simon-Kucher & Partners.
Ifølge Nicolai Broby Eckert vil en lav pris fremover ikke være nok til at tiltrække eller fastholde mobilkunder, og udbyderne bør i stedet fokusere på den værdi, som deres produkter tilfører kunderne. Særligt nu, hvor mange kunder overvejer at skifte udbyder, er det vigtigt, at teleselskaberne optimerer deres produkter og services, da sandsynligheden for at vinde nye kunder er større end tidligere.
– Inflationen har forstærket behovet for at ændre fokus. Telebranchen må indføre nye prismodeller baseret på stabilt netværk, hastighed og tillægsydelser, siger Nicolai Broby Eckert.
Grønne teleselskaber tiltrækker kunder
Undersøgelsen viser, at teleselskaber, der vil gøre sig attraktive over for kunder, der overvejer at skifte udbyder, bør tænke i, hvordan de differentierer sig i forhold til resten af markedet. For kunderne er et stabilt netværk som nævnt det vigtigste kriterium ved valg af udbyder, efterfulgt af pris og hastighed. Men kunderne lader sig også lokke af tillægsydelser som fx underholdningsservices, 5G og SIM-kort til tablets eller smartwatches. Desuden viser undersøgelsen, at kundernes oplevelse af de respektive teleselskabers indsats for klimaet har større betydning end tidligere.