Ni ud af ti sundhedsorganisationer tilbyder telesundhed i deres praksis. Halvdelen mødes med mistillid
Hjem UNDERSØGELSE Ni ud af ti sundhedsorganisationer tilbyder telesundhedstjenester i deres praksis. Halvdelen mødes med mistillid

Ni ud af ti sundhedsorganisationer tilbyder telesundhedstjenester i deres praksis. Halvdelen mødes med mistillid

Af Redaktionen

Ny undersøgelse fra Kaspersky viser, at 91% sundhedsorganisationer allerede har implementeret telesundhedstjenester i praksis – 44% som følge af pandemien.

Dog har 52% oplevet patienter, der har nægtet at bruge online-services pga. manglende tillid til datasikkerheden.

Den globale pandemi har haft stor betydning for sundhedsvæsenet det seneste år, og har i høj grad ændret befolkningens opfattelse af sundhedsindustrien. Industrien har dog hurtigt tilpasset sig de nye forhold med afstandskrav og isolering, og i dag planlægger mere end hver anden sundhedsorganisation (56%) at øge deres investering i telesundhed og virtuelle plejeløsninger.

Ifølge Region Nordjylland dækker telesundhed over en række digitale indsatser, der kan flytte rammerne for, hvordan sundhedsydelser leveres. For eksempel kan patienter med hjælp af en videoapp konsultere en specialist uafhængigt af et fysisk møde, PRO (patientrapporterede oplysninger) kan anvendes til bl.a. at vurdere behovet for ambulante kontroller eller som dialogstøtte. Hjemmemonitorering og forskellige sensorer kan bl.a. overvåge og understøtte behandling.

Kaspersky har undersøgt hvordan den digitale transformation i den private sundhedssektor foregår, og har spurgt ind til, hvilke problemer, der skal løses, så alle kan få adgang til god og effektiv fjernpleje.

Ni ud af ti sundhedsorganisationer tilbyder telesundhed i deres praksis. Halvdelen mødes med mistillidIfølge undersøgelsen blandt 389 sundhedsudbydere fra 36 lande, herunder Danmark, forventer 71% at telesundhedstjenester vil give stor værdi i sundhedssektoren inden for de næste fem år.

Næsten halvdelen af respondenterne (42%) mener, at flere af deres patienter er mere interesserede i fjernkonsultationer end i personlige konsultationer på grund af bekvemmelighed. Fjernkonsultationer sparer tid, kræfter og penge, samt giver patienterne mulighed for virtuelt at rådføre sig med en specialist direkte fra deres eget hjem.

Den mest almindelige online-service, som sundhedsorganisationer bruger i deres praksis, er virtuelle samtaler med deres patienter via videoopkald eller chat (51%), fjernovervågning af patienten gennem bærbare enheder såsom blodtryksmåler, pulsmåler osv. (41%), samt videooptagelser eller fotografier sendt til behandleren, hvor patienten viser deres symptomer (39%). Sidstnævnte metode indsamler og gemmer patienters data på en sikker cloud-platform, og bliver en del af patientens journal.

To ud af tre sundhedsorganisationer (74%) har oplevet patienter, der har nægtet et videoopkald med det sundhedsfaglige personale. Hver anden (52%) har oplevet, at patienterne afviser de digitale tjenester på grund af usikkerhed om privatlivs- eller dataproblemer. Andre nævner årsager som generel mangel på tillid til telesundhed (33%), manglende vilje til at optræde på video (32%) og manglende udstyr (30%).

Det er dog ikke kun patienter, der er bekymrede for deres privatliv: 81% af sundhedsudbyderne angiver, at deres personale har udtrykt bekymring over patienternes datasikkerhed, når de udfører fjernkonsultationer. Kun 36% er helt sikre på, at deres organisation har de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger.

”Tillid har altid været vigtig for sundhedssektoren. Men i dag, hvor sundhedsorganisationer bliver tiltagende afhængige af teknologi og digitale tilbud til at understøtte deres arbejde, ønsker patienterne også at føle, at deres personlige data er sikre. Tilliden afhænger af udbydernes evne til at sikre de følsomme oplysninger, som de indsamler, deler og opbevarer,” siger Evgeniya Naumova, der er vicedirektør for forretningsudvikling hos Kaspersky.

”Den teknologiske udvikling og kompleksiteten gør sundhedsindustrien attraktiv for de it-kriminelle, og det er nu, at sundhedsorganisation skal gøre cybersikkerhed til en førsteprioritet. De bør evaluere deres nuværende forsvarsniveau og anvende passende løsninger og værktøjer. På den måde vil de bygge en sikrere fremtid, hvor afstands- og cybersikkerhedsrisici ikke er en barriere, og hvor alle kan modtage medicinsk hjælp af høj kvalitet – også som fjernkonsultation,” siger Evgeniya.

Eftersom datasikkerhed bør have høj prioritet for enhver sundhedsorganisation, har Kasperskys eksperter følgende anbefalinger:

  • Sørg for it-sikkerhedstræning for medarbejdere, der har adgang til patienters personlige oplysninger. Det gælder især brug af sikre adgangskoder, e-mail-sikkerhed, private beskeder og sikker web-browsing.
  • Den voksende popularitet af telesundhedstjenester kræver omfattende brug af computerenheder og it generelt. Sikkerhedsløsninger giver kontrol over kompleks it-infrastruktur og sikrer, at alle enheder, der har adgang til organisationens netværk, er beskyttede.
  • Beskyt også ​​medicinsk udstyr, der er baseret på indlejrede systemer. Disse systemer har normalt lav driftskapacitet og kan kun udføre helt specifikke opgave. Sikkerhedsløsninger til indlejrede systemer bør adressere de seneste trusler og være kompatible med low-end hardware.
  • Brug en firewall, der fungerer som en barriere mod eksterne trusler. Det vil forsvare dine servere mod forskellige former for malware, inklusive vira, ransomware og trojanske heste.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>