Markedsanalysevirksomheden GfK, har offentliggjort vinderen af deres danske GfK Grocery Retailer Awards 2022.
Årets vinder er den forsvarende vinder Rema 1000 som på trods af et meget højt niveau bare bliver ved med at forbedre sig, og har en unik evne til at tilpasse sig det som forbrugerne forventer af en dagligvarebutik.
- pladsen går til Lidl som har været inde i en positiv udvikling med at rekruttere nye kunder samt fastholde loyaliteten. Derudover har Lidl også lykkedes med at forbedre tilfredsheden og perceptionen over de senere år.
Året 3. plads går til Coop 365 Discount som er lykkedes med at forbedre perceptionen bland forbrugerne og er lykkedes med at forbedre deres loyalitet i takt med åbningen af flere butikker.
Det har været et år præget af høj inflation, hvilket har skærpet konkurrencen om de danske dagligvareforbrugere.
Mange danske forbrugere har, på tværs af indkomstgrupper, været tvunget til at ændre adfærd for at få pengene til at række.
De ting, der har været dominerende i den ændrede adfærd, har været at handle i flere butikker, for at jagte de gode tilbud, købe flere af kædernes egne mærker samt i højere grad handle i discountbutikker.
Denne bevægelse mod discountbutikkerne er også afspejlet blandt de kæder, der klarer sig bedst i GfK Grocery Retailer Award som bliver afgjort af en vægtet score ud fra evnen til at øge antallet af shoppere, evnen til at generere loyalitet samt den subjektive vurdering af kæden.