Det viser Salesforces nye shoppingindex for 1. kvartal
Salesforce har frigivet deres seneste Salesforce Shopping Index for 1. Kvartal, 2020. Indekset bruger Salesforce Commerce Cloud til at analysere aktiviteter fra over en milliard forbrugere.
Resultaterne viser, hvordan shoppingvaner ændres globalt såvel som i de enkelte lande og regioner – som et resultat af COVID-19-pandemien og begrænset personlig mobilitet.
De aktuelle data viser, at verden stadig kun er i begyndelsen af overgangen til en ny normal tilstand, hvor forventningerne er at andelen af køb online fortsætter med at stige.
– Vi vil se en fortsat stigning i digital handel, når folk søger online for at imødekomme deres efterspørgsel. Imidlertid vil den digitale handels opsving i trafik og salg sandsynligvis ikke være i stand til at dække det betydelige fald detailsalget nu oplever, siger Lars Grønkjær, detailekspert hos Salesforce.
Udvalgte resultater fra indekset:
E-handel-efterspørgsel stiger, når besøg i butikkerne ophører: e-handelsindtægter steg med et gennemsnit på 20% i Q1 2020 mod 12% i 2019. I Norden var stigningen større end flere lande, 27% mod for eksempel Tysklands 14%. Trafikken til e-handel steg globalt med 16%, og e-handelsforbrugerne brugte i gennemsnit 4% mere på deres besøg i 1. kvartal 2020. I Norden steg de gennemsnitlige e-handelsopkøb med ca. 136 DKK/SEK 200, fra 1156 DKK/1700 SEK i Q1 2019 til ca. 1293 DKK/SEK 1900 i Q1 2020.
Nødvendige varekøb bliver digitale: Forskellige krav til isolering derhjemme skabte en stigning i den digitale efterspørgsel efter varer såsom mad og produkter til personligpleje. Globale retningslinjer for at blive hjemme betød, at digitale indkøb af sådanne varer steg med 200% i perioden 10-20 marts, og niveauet fortsatte derefter med at blive forhøjet i resten af kvartalet.
Download-in-store viser sammenhæng med øget omsætning: E-handelswebsteder, der tilbyder download-in-store, øgede deres digitale indtægter med 27% i løbet af kvartalet sammenlignet med 13% for dem, der ikke tilbyder dette. 10. marts til 20. marts steg omsætningen for e-handelswebsteder, der tilbyder download-in-store, med 92%. Websteder uden dette tilbud steg kun med 19% i denne periode.
AI skaber fortsat værdi: Af de forbrugere, der købte et produkt, der blev anbefalet via AI-baserede produktanbefalinger, steg ordreværdien med 26%.
Møbler, motionsbeklædning, legetøj og spil steg kraftigt: Onlinekøb af ikke-væsentlige varer steg også globalt i 1. kvartal 2020. De digitale indtægter i forhold til varer til hjem og interiør steg med 51%, træningstøj med 31% og leg og spil med 34% sammenlignet med samme periode i 2019.
Mobiltelefonen dominerer nu e-handel: I de nordiske lande steg brugen af mobiltelefonen til at besøge og bestille fra e-handelssteder fra 48% til 55%, hvor de resterende besøg og ordrer blev foretaget fra pc eller iPads. Dette er i tråd med den globale tendens.
Forbrugerne i USA skifter den tid på døgnet de køber ind: Digitale aftryk på e-handelswebstederne viser, at forbrugere i USA bruger mindre aftentid på at søge og foretage deres køb. Normalt topper shopping klokken 19, men midt i pandemien fandt de fleste besøg og køb sted klokken 9 om morgenen.
Salesforce-bloggen indeholder information om, hvordan vores ændrede købsmønstre i første kvartal af 2020 påvirker handelen.