Resultaterne for 4. kvartal viser en fortsat positiv udvikling i Atea Danmark, og virksomheden runder således 2021 af med omsætningsrekord og et årsregnskab med en positiv bundlinje.
Atea Danmark har i dag fremlagt årsregnskab samt regnskab for 4. kvartal 2021, som viser en omsætning på 1,8 mia. kr.
Resultatet ligger lidt over samme kvartal sidste år og bringer den samlede årsomsætning for 2021 op på 7,0 mia. kr., hvilket er den højeste omsætning nogensinde i Atea Danmark.
”Jeg synes godt, at vi kan tillade os at være stolte af det årsregnskab, som vi leverer. Vi leverer i forhold til den plan, som er lagt, og har skabt et solidt fundament for de næste skridt, som skal tages i vores 2024 strategiplan” siger administrerende direktør i Atea, Kathrine Forsberg.
Årets omsætning er gået fra 6,0 mia. kr. i 2020 til 7,0 mia. kr. i 2021, hvilket giver en vækst på 17 procent. På bundlinjen betyder det et resultat på 41 mio. kr. – en stigning på mere end 100 mio. kr. i forhold til 2020 (EBITA).
Et år præget af leveranceudfordringer
2021 blev et år stadig præget af coronavirus og af store udfordringer med leverancer af it-komponenter, hvilket også har krævet en ekstra indsats for at kunne servicere kunderne på den bedst mulige måde.
”Det er klart, at leveranceudfordringerne har påvirket vores måde at operere på, men jeg føler, at vi sammen med kunderne og vore partnere har formået at holde hovedet oven vande. Forsinkelsen på levering af it-komponenter betyder desuden, at vi allerede har en stor ordrebog til 2022. Kunderne forstår godt, at de skal bestille i god tid, hvis de skal være sikre på at få de ønskede varer,” siger Kathrine Forsberg.
Endnu mere fokus på den grønne omstilling
Atea har igennem flere år haft stor fokus på den grønne omstilling, og det resulterede blandt andet i endnu en anerkendelse i år. I januar rangerede Corporate Knights’ Global 100-indeks over verdens mest bæredygtige virksomheder Atea som verdens mest bæredygtige virksomhed inden for IT-servicebranchen og som nummer 51 på den samlede rangliste.
”Vi har igennem længere tid arbejdet mod en mere cirkulær forretningsmodel, og vi mærker hvordan både vores kunder, leverandører og samarbejdspartnere efterspørger fokus på bæredygtighed. Derfor er jeg også meget stolt over den flotte anerkendelse af vores arbejde, og at Atea nu kan kalde sig den mest bæredygtige it-servicevirksomhed i verden,” siger Kathrine Forsberg.
I begyndelsen af 3. kvartal 2021 blev Atea også tildelt Platinum for sin CSR-indsats af det uafhængige bureau EcoVadis for andet år i træk. Platinum er bureauets højeste rating og betyder, at it-virksomheden fortsætter med at være i den øverste en procent af de på globalt plan mere end 75.000 vurderede leverandører.
Atea-koncernen leverer samlet et positivt resultat
Den samlede Atea-koncern, Nordens største leverandør af it-infrastruktur med mere end 7.500 medarbejdere i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Litauen, Letland og Estland, afslutter 2021 med en omsætning på NOK 41,3 milliarder og en bundlinje med et plus på NOK 1.046 millioner (EBIT).