Hvem hjælper virksomheden i krisetid?
Hjem LEVERANDØRVISMA Hvem hjælper virksomheden i krisetid?

Hvem hjælper virksomheden i krisetid?

Af Redaktionen

Under coronapandemien har mange virksomhedsejere måttet bøvle med den ekstra administrationsbyrde ved hjælpepakkerne i ensomhed, viser en undersøgelse fra Visma DataLøn.

Hvem hjælper virksomheden i krisetid?

42 procent af de adspurgte har ikke modtaget hjælp til ansøgningerne. Krisen har vist, at virksomhedsejere ikke altid ved, hvor de kan få hjælp, når krisen indfinder sig, siger ekspert

Lønkompensation, kompensation for faste udgifter og udskudt skat og moms. Coronapandemien har medført mange uforudsete udfordringer og til tider udfordrende opgaver for de danske virksomheder. For ud over flere administrative opgaver har den nye hverdag også medført mange nye administrative aktiviteter og krævet en god portion tålmodighed fra virksomhedsejere, der har skullet finde rundt i reglerne for at søge de forskellige kompensationer.

En undersøgelse, som Visma DataLøn har gennemført blandt sine kunder, viser nemlig, at mange af de næsten 400.000 virksomheder, der har modtaget hjælpepakker, selv har bakset med paragrafferne, når de har skullet søge om kompensationer under coronakrisen. 42 procent, og altså lidt under halvdelen af de adspurgte, der har benyttet sig af hjælpepakkerne, har ansøgt om hjælpepakker alene, og lidt over en tredjedel af de adspurgte mener, at det har været svært eller meget svært at søge hjælpepakkerne.

  • Coronapandemien har understreget vigtigheden af at vide, hvor man som virksomhedsejer kan få hjælp i krisetider. Hvis der er noget, corona har lært os, så er det, at man skal være omstillingsparat, når der pludselig bliver vendt og ned på alt. Der kan man gøre sig selv en stor tjeneste, hvis man hurtigt får undersøgt, hvem der kan hjælpe en videre, siger Legal Manager Amalie Jensen fra Visma Dataløn, der er en af landets største leverandører af lønløsninge.

Selvom virksomhedsejerne i høj grad ikke har benyttet sig af ekstern hjælp, har det ifølge Visma Dataløn stadig været en udfordring for dem.

  • Vi har tydeligt mærket usikkerheden hos virksomhedsejerne, da der har været markant flere spørgsmål til os i det seneste års tid. Som virksomhedsejer ligger interessen for det administrative og de mange nye regler ikke nødvendigvis højt på listen over ting, man har lyst til at bruge tiden til – for selvfølgelig vil man da meget hellere bruge den på at forandre og udvikle virksomheden for at sikre, at man kommervisma godt igennem krisen. Derfor var det helt sikkert en udfordring for mange, da bunken med administrationsopgaver voksede med de mange hjælpepakker, fortæller Amalie Jensen.

Hjælpen lige for

Selvom man som virksomhedsejer gerne selv vil løse det hele, eller ikke har økonomisk råderum til at outsource, kan det ifølge Amalie Jensen godt betale sig at løfte blikket, når nye administrative udfordringer under en eventuel krise rammer.

  • Har man en ekstern virksomhed til at hjælpe med lønkørslen, sidder man med en potentiel guldgrube af viden i sine hænder, og man skal bare benytte sig af den. Hos Visma Dataløn rådgiver vi for eksempel vores kunder til hverdag om løn og personale, og derfor er det helt naturligt for os at være opdaterede på den seneste lovgivning, som det for os er en æressag at hjælpe vores kunder godt videre med, slutter Amalie Jensen.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>