Hjemmeplejen i Rudersdal forbedrer muligheden for virtuel kontakt mellem borgeren og hjemmehjælpen.
En ny og tidssvarende løsning giver nemlig mulighed for at borgerne kan bruge deres egen smartphone eller tablet til virtuelle møder og samtaler med deres hjemmehjælper.
Den nye løsning giver mulighed for at flere borgere, som modtager hjemmehjælp i Rudersdal, kan modtage virtuel støtte gennem en videoforbindelse. Løsningen vil særligt være brugbar i de situationer, hvor et opkald via mobiltelefonens eller tablettens video kan erstatte sygeplejerskens eller hjemmehjælperens fysiske besøg hos borgeren.
Den nye løsning er, ifølge udvalgsformand for Social- og Sundhedsudvalget Randi Mondorf, helt i tråd med kommunens visioner om en mere fleksibel og tilgængelig hjemmepleje,
”Det er vigtigt, at vi formår at udnytte de digitale muligheder til at forenkle og forbedre den virtuelle støtte, så flere borgere kan få glæde af muligheden. Løsningen er en del af intentionerne i Rudersdalmodellen og hele arbejdet med at udvikle tilbud til fremtidens ældreområde, som skal styrke mulighederne for at møde borgerne meget mere individuelt og fleksibelt, når og hvor de har brug for det. Men det skal selvfølgelig kun anvendes der, hvor det giver mening for borgeren”, siger Randi Mondorf.
Den nye løsning giver samtidig mulighed for, at andre udover medarbejder og borger kan deltage i et videomøde. Det kan fx være andre medarbejdere, pårørende eller kontakter i det øvrige sundhedsvæsen, som fx en læge. Løsningen betyder også, at Hjemmeplejen hurtigere og med større fleksibilitet kan afprøve virtuel kontakt hos borgere, der måske kan have gavn af det. I de tilfælde hvor en borger vil kunne have glæde af virtuel støtte, men ikke selv er ejer af en smartphone eller tablet, vil kommunen påtage sig at finde en alternativ løsning.