Nedlukning har forbedret to ud af tre danskeres arbejdsliv
Hjem COVID-19 Nedlukning har forbedret to ud af tre danskeres arbejdsliv

Nedlukning har forbedret to ud af tre danskeres arbejdsliv

Af Redaktionen

Ifølge en undersøgelse fra softwarevirksomheden Citrix svarer 62 procent af danskerne, at hjemmearbejde har skabt en bedre balance mellem deres arbejdsliv og privatliv.

Nedlukning har forbedret to ud af tre danskeres arbejdsliv

Holdningerne til periodevist arbejde fra privaten er ganske forskellige.

Mens nogle savner kollegerne og arbejdspladsens sociale aspekter, trives andre med øget effektivitet som følge af færre forstyrrelser. Og så er der alle familiemenneskerne, som får tid foræret til mere nærvær med børnene, fordi de blandt andet kan skære transporten mellem hjemmet og arbejdspladsen væk.

Sidstnævnte er der mange af ifølge en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Analyse Danmark på vegne af softwarevirksomheden Citrix. Her erklærer 61,9 procent af danskerne med mulighed for at arbejde hjemmefra sig enten helt eller delvist enige i, at hjemmearbejdet har skabt en bedre sammenhæng mellem deres arbejdsliv og privatliv. 11,1 procent af de adspurgte er helt eller delvist uenige, mens de resterende ikke tager stilling.

”Danmark har det seneste år befundet sig i en ekstremt vanskelig situation, som har trukket store veksler på både virksomheder og familier. Derfor er det for mig at se ret bemærkelsesværdigt, at så mange danskere alligevel oplever at få en personlig gevinst ud af at arbejde hjemmefra. Det fortæller sin egen historie om, hvor attraktivt et gode friheden ved fleksibelt arbejde er blevet,” siger Anette Vainer, landechef i Citrix Danmark.

Erfaringen fra hendes egne medarbejdere og kunder er, at mange især er glade for at få frigivet den tid, som de normalt bruger på transport. Derudover står det nu klart, at mange fysiske møder med tilhørende transport sagtens kan erstattes af virtuelle seancer, hvilket frigiver yderligere tid.

Ifølge Anette Vainer er en model med ren hjemmearbejde dog ikke en holdbar løsning på længere sigt. Både fordi det skaber en række udfordringer, og fordi mennesker af natur er sociale væsener.

”Mit klare indtryk er, at ingen ønsker sig tilbage til tiden inden Covid-19, hvor det mange steder var obligatorisk for medarbejderne at stemple ind på arbejdspladsen på et bestemt tidspunkt. Omvendt tror jeg heller ikke, at ret mange ønsker sig en fremtid, der kun består af hjemmearbejde. Det har fungeret fint i en periode, hvor strategien har været klar for medarbejderne, men så snart der skal sættes en ny retning for virksomheden, bliver det en del sværere. Derudover er det som chef en stor udfordring at lede på afstand,” siger Anette Vainer.

Landechefen forventer i stedet, at den nye normal bliver en fleksibel løsning, hvor medarbejderne skifter imellem de forskellige modeller uden at være bundet til en bestemt geografisk placering. Hun peger i den forbindelse på, at fleksibilitet på arbejdspladsen meget vel kan blive fremtidens måde at fastholde og tiltrække talentfulde medarbejdere. Særligt for de yngre generationer har dette været en vigtig prioritet igennem længere tid – også inden Covid-19.

Undersøgelsen fra Analyse Danmark viser også, at det er så som så med problemerne som følge af, at diverse interessenter i en periode ikke har kunnet mødes fysisk. Således svarer 72,3 procent af de adspurgte nej til, at det har udgjort et problem ikke at kunne mødes ansigt til ansigt med kunder, leverandører eller andre samarbejdspartnere som følge af Covid-19.

Sådan forholder danskerne med mulighed for at arbejde hjemmefra sig til udsagnet ”Muligheden for at arbejde hjemmefra har skabt en bedre sammenhæng mellem mit arbejdsliv og mit privatliv”.

Helt enig                                                                                                                                     34,2 procent
Delvist enig                                                                                                                                 27,7 procent

Hverken enig eller uenig                                                                                                           24,2 procent

Delvist uenig                                                                                                                                6,3 procent
Ved ikke                                                                                                                                        2,9 procent

 

Sådan svarer danskerne med mulighed for at arbejde hjemmefra på spørgsmålet ”Har du oplevet problemer i forhold til kontakten med kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere som følge af, at du i en periode ikke har kunnet møde dem fysisk?”

Ja                                                                                                                                                 24,1 procent
Nej                                                                                                                                                72,3 procent

Ved ikke                                                                                                                                        3,6 procent

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>