Ny lydteknologi skal gøre det endnu nemmere for Fords kunder at identificere andre trafikanter, cyklister og fodgængere i trafikken.
Ved hjælp af retningsbestemte lydalarmer får føreren en endnu bedre fornemmelse af bilens omgivelser og hjælpes ekstra godt på vej, så de andre trafikanter ikke overses.
Lyden af en ringeklokke eller fodtrin er blot nogle af de lyde, der skal gøre det endnu nemmere for føreren af en bil at identificere, hvad der befinder sig i nærheden af bilen. Lige nu tester Ford den nye lydteknologi som en del af forsøget ’Directional Audio Alert’.
– I dag bliver førerne allerede varslet ved hjælp af advarselslyde i bilen, hvis de skal være ekstra opmærksomme på noget (fx under parkering hvis bilen er ved at ramme noget). Med den nye teknologi vil vi kunne varsle førerne om, HVAD de helt konkret skal være opmærksomme på, og hvilken retning det helt præcist kommer fra, siger Oliver Kirstein, SYNC-software engineer, Enterprise Connectivity, Ford Europa.
Retningsbestemte lyde giver føreren et bedre overblik
En række avancererede førerassistanceteknologier hjælper allerede Fords kunder godt på vej, når en række sensorer registrerer, om der er fodgængere, cyklister eller andre biler i nærheden. Her bliver føreren varslet med advarselslyde, der både viser sig visuelt på bilens skærme og som høje lyde.
Med lydteknologien tages dette et teknologisk skridt videre. Ford tester lige nu egenudviklet software, hvor informationen fra de nuværende sensorer anvendes til at afspille en lyd tilsvarende til det, føreren skal være opmærksom på. Med andre ord vil føreren kunne høre lyden af en ringeklokke, hvis der er tale om en cyklist. Lyden vil desuden blive afspillet i bilens venstre højtaler, hvis det er i den side cyklisten befinder sig.
Se her hvordan den nye teknologi fungerer.
I de udførte tests formåede testpersonerne bag rattet at identificere den pågældende trafikant i 74 procent af tilfældene, hvilket svarer til hele tre ud af fire gange.
Biograflyd skaber de mest realistiske lyde
De mange tests blev også udført på en testbane, hvor en bil bakkede ud af sin parkeringsplads, mens en forgænger nærmede sig bilen. Her reagerede testpersonerne positivt på lyden af fodtrin, der netop blev afspillet, så føreren kunne regne ud, hvilken retning fodgængeren kom fra.
I fremtiden mener Fords ingeniører at kunne gøre førerassistancesystemerne endnu bedre ved at bruge et livagtigt 3D-lydbillede, der svarer til den lyd, man i dag kender fra biografer og i spil.