Mens mængden af tilgængelig data fortsætter med at vokse, har virksomhederne svært ved at følge med og udnytte dataen bedst muligt.
Faktisk siger næsten en ud af to (45 pct.) europæiske virksomheder, at de arbejder for langsomt til at udnytte dataene fuldt ud.
Det viser en ny europæisk undersøgelse foretaget på vegne af Dun & Bradstreet, (forhenværende Bisnode) den førende globale leverandør af data og analyser til erhvervsvirksomheder.
Undersøgelsen viser også, at:
- Hver anden virksomhed risikerer bankerot: Over halvdelen (52 %) af de adspurgte europæiske virksomheder ikke tror, de kan overleve uden relevante, opdaterede og kompatible virksomhedsdata.
- Seks ud af ti mener, data er afgørende for at fokusere på nye kunder: 62 pct. af virksomhedslederne er enige om, at data er afgørende for at fokusere på nye kunder.
- Hver fjerde mangler data-kompetencer: Derudover har over en fjerdedel (27 %) af de organisationer, der ønsker at forbedre deres datakendskab, store problemer med at finde personer med de rette kompetencer til at analysere data og udnytte denne viden i deres beslutninger.
Ifølge Christian Anders Elkjær, Subject Matter Expert hos Dun & Bradstreet, ses den store fokus på data også hos danske virksomheder:
“Vi ser en stigende interesse i forretningskritiske data fra danske virksomheder, hvor mange fx undersøger kreditværdigheden af potentielle underleverandører. Men den viden giver kun værdi, hvis virksomhederne formår at bruge den strategisk. Og der viser undersøgelsen desværre, at der fortsat er mange virksomheder, der ikke har kompetencerne til at handle på de data, der findes. “
Metode
Resultater fra en undersøgelse blandt 1.704 virksomhedsledere (over 18 år) i Storbritannien, Tyskland, Østrig, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen og Ungarn i juli 2021. Undersøgelsen er foretaget af Censuswide.