[KRØNIKA] Mængden af data stiger eksponentielt: IDC forudsiger i sin rapport “Data Age 2025”, at den globale datasfære vil vokse fra 33 Zettabytes i 2018 til 175 Zettabytes i 2025.
Med så store mængder af indsigt, der har stor indflydelse på forretningsprocesser og infrastrukturer, bliver tech partnerskab den vitale strategi for bæredygtig vækst og udvikling. Teknologi, viden og ideel partnerskaber baseret på gennemsigtighed og tillid forventes at blive de største værdigeneratorer i den digitaliserede verden.
Partnerskaber med it-leverandører og -leverandører er et lovende område, der baner vejen for en ny markedsøkonomi, hvor virksomheder skaber synergier for at klare nye udfordringer og udnytte de muligheder der ligger. Og hvad mere er – gør det ved at spare tid og omkostninger.
Stigningen af FinTech, InsurTech, HealthTech og e-handelsvirksomheder er et perfekt eksempel på, hvordan tech-partnerskaber omformer den måde, vi behandler de traditionelle forretningsmodeller. For eksempel har PayPal, den første FinTech, der blev en global økonomisk gigant, etableret mindst 25 strategiske partnerskaber på tværs af sektoren i 2016-2017.
Din it-leverandør kan være din bedste forretningspartner
I et større perspektiv er der et stort og generelt uudnyttet potentiale i at arbejde med it-leverandører på grundlag af et partnerskabsprincip – hvad er vigtigt i forhold til til udviklingen af forretningsstrategien.
I sin seneste undersøgelse har McKinsey påpeget, at “når IT fungerer som forretningspartner, mere end blot en teknologikonsulent eller udbyder af it-tjenester, er fordelene enorme.” At arbejde med eksterne partnere, der er specialister på deres områder, kan ikke kun gøre den nødvendige tekniske ekspertise til en variabel omkostning, men også opnå værdi i en motiveret forretningsforbindelse og endda allieret.
Synergi kontra blot at placere en opgave
Der er stadig dem der tænker på deres eksterne leverandører på denne måde: “Nåja, vi betaler jo for tjenesten. De er leverandører og bør bare gøre, hvad vi beder dem om “. Det er ganske enkelt en gammeldags måde at tænke på – hvilket ikke på nogen måde er en holdbar tilgang til dagens it-industri.
Fremskridt, tæt samarbejde mellem konkurrenter, leverandører og ikke mindst IT-partnere bliver en afgørende strategisk parameter. Det handler om at implementere og drage fordel af de teknologiske og forretningsmæssige muligheder, der er til stede, hvilket er relevant på tværs af alle brancher.
I et eksempel fra bilindustrien vælger selv etablerede virksomheder et partnerskabs-mindset for at skabe nye kundeoplevelser. Bilproducenterne har næsten fordoblet deres F & U-budgetter til 89 milliarder dollar i perioden 2006-2016, og de fortsætter med at udvikle partnerskaber med tech virksomheder for at opbygge nye økosystemer. Således har Fiat Chrysler, en af Detroit’s Big Three-bilproducenter, tidligere i 2018, indgået aftale med Waymo, der arbejder med selvkørende enheder for Google-ejeren Alphabet, om at udvide sin flåde af selvkørende biler dramatisk.
Så tænk på mulighederne. Der er en enorm merværdi ved at skabe synergi kontra bare at placere en opgave med en entreprenør. En tech-savvy partner kan hjælpe med at finpudse og raffinere en ny idé i et koncept, lette udviklingen af funktionelle krav, der er afgørende for at finde nye kunder og investorer, og finde det optimale teknologi/budgetforhold.
Mens teknologi er blevet en væsentlig del af forretningsmodellen, er relationerne og den løbende kommunikation mellem en klient og en IT- eller teknologiløsningsleverandør afgørende.
Tænk partnerskab og merværdi
Sådan en vision kræver helt sikkert, at dine partnere har den samme tankegang og tænker partnerskab og merværdi. Historisk set har dette været en af de store udfordringer med outsourcing; det har typisk været rettet mod at reducere omkostninger og ikke skabe merværdi. Det har derfor været en taktisk og operationel tilgang – fokuseret på produktion og relativt kort sigt.
Nearshoring tilbyder igen det udvidede perspektiv, ikke mindst fordi det er kulturelt nemmere at håndtere, når du som dansk virksomhed arbejder sammen med andre europæere. I en moderne tilgang baseret på de muligheder, vi har med hensyn til cloud, telekommunikation og it, kan man opnå langt større effekt fra strategiske investeringer i softwareudvikling. Uden ekstra omkostninger ved at få partnerne til at tænke for sig selv.
Det er ikke længere så meget et spørgsmål om, hvem der får de bedste ideer eller hvem der har de rette kompetencer. Det handler om at få adgang til ekspertise og indsigt, uanset hvor de er – og være i stand til at udnytte det.
Men gennemsigtighed og tillid er de vigtigste parametre i dette samarbejde, selv i det omfang det bliver omtalt som fremtidens vigtigste valuta.
Den der tør, vinder
Det er en kendsgerning, at partnerskaber er vejen frem, men det kræver også mod og åbenhed. For hvem er det du inviterer indenfor, så at sige. Omvendt er der stor sandsynlighed for, at du slet ikke vil udnytte de kompetencer, der ligger hos leverandøren, fordi du ikke tør udforske partnerskabets fulde potentiale og opfordre dem til at løse mere komplekse problemer. Det betyder, at du ikke får fuld værdi for din investering.
Mit bedste råd er derfor, at hvis du virkelig ønsker at udnytte mulighederne i dagens it-og erhvervsliv, skal du se ud over din frygt for at dele.
Åbn døren til en tillidsfuld dialog med din it-partner og se, hvad det kan medføre. Måske ligger det gyldne æg og venter. Ud over at være en meget nyttig algoritme, er der stadig grund til at tænke på “Divide and Conquer” – det er god forretning.
Af: Stefan Pedersen, Managing Director, WaveAccess Nordics