En guide til fjernarbejde
Hjem DISTANCEARBEJDE En guide til fjernarbejde

En guide til fjernarbejde

Af Redaktionen

Vi har tidligere skrevet om fordelene ved fjernarbejde, og hvorfor virksomheder med fordel fortsat kan benytte sig af det.

Flere og flere virksomheder tager hybride modeller til sig som ny arbejdsstruktur post-pandemi.

Selvom hjemmearbejdspladser blev normalen for mange sidste år, finder vi det relevant at bringe en guide til fjernarbejde, nu hvor det lader til at blive en mere permanent del af vores hverdag.

Etabler et ordentligt arbejdsområde
Når man arbejder hjemmefra, kan det være fristende at blive i sengen med laptoppen eller konstant flytte sig rundt i hjemmet. Det er dog fordelagtigt at opsætte et specifikt område, der udelukkende er dedikeret til arbejdet, såfremt det er muligt. På denne måde kan medarbejderen ’tage på arbejde’ i et bestemt tidsrum og holde fri efterfølgende. Alt afhængigt af boligforhold kan det selvfølgelig variere, hvad den enkelte person har mulighed for, men generelt er et rum indrettet som kontor med et solidt skrivebord, en behagelig og ergonomisk stol samt det fornødne it-udstyr et godt udgangspunkt. Derudover kan personen udnytte muligheden for at dekorere rummet, som det passer dem, hvilket måske ikke kan lade sig gøre på virksomhedskontoret. De kan således vælge motiverende vægdekoration, planteliv, inspirerende musik osv., som kan bidrage til produktivitet. Det er vigtigt, at rummet forbindes med arbejde og andre områder med fritid for både fysisk og mentalt at adskille, hvornår man er på arbejde, og hvornår man holder fri.

Adskil arbejds- og fritid
I forbindelse med opdeling af hjemmet i arbejds- og fritidsområder er det lige så vigtigt, at disse anvendes i bestemte tidsrum. Alt afhængig af virksomhedens krav kan medarbejderen dedikere et specifikt dagligt tidsrum, hvor de er på arbejde og hermed til rådighed. Faren ved at arbejde hjemmefra kan være, at man altid står til rådighed og arbejder på opgaver eller tjekker sin arbejdsmail- og telefon på alle tidspunkter af døgnet, hvilket kan lede til stress. Det er derfor vigtigt, at man laver en klar opdeling af dagen på samme måde, som havde man taget på kontoret om morgenen og kommet hjem om aftenen. Professionelle og personlige opgaver bør adskilles og udføres i de separate tidsrammer. Distraktioner kan være svære at undgå, men kan minimeres ved denne klare opdeling af arbejde og fritid.

Opret faste rutiner
Når dagen er opdelt med arbejde og fritid, er det yderligere nødvendigt at opbygge stærke rutiner. Hvad enten man foretrækker at stå tidligt op, træne og få ordnet praktiske ting, inden arbejdet begynder, eller det mere er, når arbejdsdagen er slut, at man er motiveret til sine gøremål, så er det essentielt at få etableret sin dag ud fra rutiner. Udfordringen er, at der ved fjernarbejde umiddelbart er uanede muligheder for dagen, da man ikke er fastlåst til kontoret i et bestemt antal timer. Det kan derfor være fristende at udskyde gøremål eller konstant skifte mellem arbejdsopgaver, huslige pligter og fritidsaktiviteter i løbet af dagen. Rutiner har dog stor indflydelse på menneskers mentale sundhed og generelle trivsel. Hvad enten man trives bedst med en tidlig start på dagen, eller det er senere, at man præsterer bedst, så er det fornuftigt at opbygge skarpe rutiner for, hvornår man laver hvad i de dertil indrettede tidsperioder. ’To-do’-lister kan her være en stor hjælp.

Implementer dybt arbejde
En guide til fjernarbejdeI arbejdsperioderne bør der inkorporeres dybt arbejde, der dedikeres til de vigtigste opgaver. Alt efter hvornår man er mest produktiv, bør man afsætte nogle timer til at dykke ned i de mest udfordrende opgaver, der kræver særlig koncentration. Emails og Zoom-møder kan prioriteres, når energiniveauet er lavere til fordel for de opgaver, hvor større tankevirksomhed er nødvendig. I denne forbindelse kan notifikationer kobles fra, så man ikke forstyrres og så vidt muligt undgår at miste fokus. Dette meningsfyldte arbejde bør prioriteres 3-4 timer om dagen for maksimalt udbytte.

Værdsæt og udnyt fleksibiliteten
Som vi tidligere har skrevet om, så er den måske største fordel ved fjernarbejde den øgede grad af fleksibilitet. I denne blog har vi lagt vægt på vigtigheden i struktur, rutine og fokuseret arbejde, men det er selvfølgelig op til den enkelte, hvordan de arbejder bedst. Derfor bør man værdsætte de forbedrede muligheder for at indrette sit liv, som det passer én, der følger med hjemmearbejdet. Tiden, som normalt anvendes til transport, kan gå til andre ting, og man slipper for tvungne sociale aktiviteter og larm på arbejdspladsen. Det er blot nogle af grundene til, at fjernarbejdet fungerer, og hvorfor den fleksibilitet, som ordningen bringer med sig, bør værdsættes og udnyttes.

Er I interesserede i at høre mere om, hvordan MyDesk kan hjælpe jeres virksomhed med implementering af fjernarbejde og hybride modeller, så book en gratis demonstration eller kontakt os. Vi ser frem til at offentliggøre flere spændende samarbejder i den nærmeste fremtid.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>