[KANALPARTNER] Det kan være en stor opgave for små og mellemstore danske virksomheder at drive deres it-infrastruktur og holde styr på nye standarder, teknologier og lovgivning som f.eks. GDPR. Derfor er der også et stigende antal virksomheder, som sætter deres lid til eksterne it-udbydere.
Hvis virksomheder bruger deres information og data korrekt til at træffe beslutninger, har de fundet nøglen til deres fremtidige succes. Men mange små og mellemstore virksomheder (SMV’er) har ikke økonomi til at ansætte en it-ansvarlig. De er ofte bundet op på begrænsede ressourcer og manglende intern ekspertise, men forventes alligevel at have fingeren på pulsen. De skal også drage fordel af de nyeste teknologier, tage stilling til relevante cloud services, drive et sikkert netværk og forsvare sig mod de evigt truende cyberangreb.
Med en jobbeskrivelse, der spænder så bredt, er det ikke overraskende, at flere SMV’er benytter en managed it-serviceleverandør (MSP), som deres betroede partner. MSP’er er ikke blot blevet bedre til at foregribe, tilpasse sig og støtte deres kunders behov. Nye teknologiske muligheder hjælper også MSP’erne til at levere bedre it-løsninger, der førhen kun har været forbeholdt de største virksomheder. Samtidig er de også blevet både nemmere at bruge og mere omkostningseffektive for mindre virksomheder.
At benytte en virtuel CIO kan dermed være løsningen på mange mindre virksomheders problemer. Som virtuel CIO kan en MSP fungere som en traditionel, intern CIO – til en brøkdel af, hvad en fuldtidsansat koster virksomheden. Når der opstår it-problemer, har MSP’en både ekspertise og erfaring til at adressere disse hurtigt og effektivt, hvilket er afgørende for kunder, der skal holde deres forretning kørende. Det vil føre til færre forstyrrelser, højere produktivitet, tilfredse kunder og give en bedre bundlinje.
MSP’er har ekspertisen
Hos Datto oplever vi ofte, at mange it-serviceleverandører ikke har taget springet fra ’break and fix ’-modellen, hvor de kommer, når uheldet er ude – til at være managed service providers, der kontinuerligt administrerer, forebygger og sikrer it-systemerne, før problemerne opstår.
Det er en skam. For med et it-sikkerhedsbillede, der konstant ændrer sig, har MSP’er nemlig de bedste betingelser for at byde ind med deres ekspertise for de mange danske SMV’er. Mindre virksomheder tror nemlig alt for ofte, at de er for små og uinteressante til at blive ofre for cyberangreb. Derfor er it-sikkerhedsløsninger ikke altid deres første prioritet. Den barske sandhed er dog, at de netop af den grund er et ideelt mål for hackere.
I Dattos seneste ransomware-rapport kan vi se, at hele 85 procent af de små og mellemstore europæiske virksomheder har rapporteret ransomware-angreb, og at 14 procent af MSP’ere har oplevet, at deres kunder har været udsat for flere angreb om dagen.
Disse tal illustrerer tydeligt omfanget af ramsomware. Men de viser ikke, hvor økonomisk omfattende et angreb kan være for en SMV. Det handler nemlig ikke blot om løsesummen, men i langt højere grad om prisen på nedetid, som rammer SMV’erne langt hårdere. Nedetid, som følge af ransomware-angreb, koster i gennemsnit europæiske SMV’er 1.000.000 kr. Det er hele 53 gange mere end den gennemsnitlige løsesum, der i 2020 lå på 22.000 kr. Selvom tanken om et angreb således kan virke abstrakt og fjern, kan virksomheder mindske risikoen markant ved at benytte en ekstern partner til at håndtere it-sikkerheden.
En win win situation for både virksomheder og MSP’er
I dag har selv virksomheder uden en stor it-afdeling mulighed for at bruge services, der giver dem mulighed for at udvikle forretning – lige fra nye cloud-tjenester og smartenheder til dataanalyse og kunstig intelligens. Mange er dog usikre på, hvordan man drager fuld fordel af disse muligheder.
I USA har vi allerede set, hvordan en virtuel CIO kan gå ind og hjælpe nogle af tiltagene på vej. Den udvikling skal vi lade os inspirere af i Danmark. Flere it-serviceleverandører skal melde sig på banen som managed service providers, der ikke kun rykker ud, når hardware eller software fejler, men som på abonnement-basis løbende kan rådgive og vejlede – og ikke mindst forudse it-problemer, før de opstår. For med de mange roller, som mindre virksomhedsejere skal omfavne, er det ikke overraskende, at de er tilbageholdende med store ændringer. At outsource CIO-funktionen vil kunne frigive værdifuld tid, som gør det muligt for virksomhederne at fokusere på deres forretning, samtidig med, at de får udnyttet den nyeste teknologi. Det er dermed en win-win situation for både virksomheder og MSP’er.
Af Scott Gower, Regional Sales Manager i Norden, Datto