Skandinaviske it-servicevirksomheder oplevede fremgang i 2022 trods større konkurrence
Hjem LEVERANDØRDATTO Skandinaviske it-servicevirksomheder oplevede fremgang i 2022 trods større konkurrence

Skandinaviske it-servicevirksomheder oplevede fremgang i 2022 trods større konkurrence

Af Redaktionen

[KANALPARTNER] Hybridarbejde og cloud er kommet for at blive, spørger man skandinaviske managed service providers.

Dog hersker der hos virksomheder uenighed om, hvorvidt leverancerne skal være abonnementsbaserede services eller ej.

Det viser 2022-udgaven af Dattos State of the MSP-rapport.

Datto, der er en del af Kaseya, har netop offentliggjort rapporten State of the MSP, der kortlægger, hvordan managed service providers (MSP’er) oplever virksomheders efterspørgsmål af it-services. I undersøgelsen har Datto, der er specialiseret i cloud-baserede software- og sikkerhedsløsninger skræddersyet til netop MSP’er, spurgt 1.800 MSP’er på globalt plan – herunder knap 200 i Danmark, Norge og Sverige – om deres oplevelse af markedet for it-services.

MSP’er verden over har som følge af pandemien oplevet en større efterspørgsel på løsninger til hjemme- og hybridarbejde. Det gælder 54 pct. af de skandinaviske MSP’er, der således har oplevet en øget omsætning under COVID-19-nedlukningerne.

Blot 10 pct. af de adspurgte MSP’er oplevede en faldende omsætning gennem nedlukningerne og hele 82 pct. forventer, at deres omsætning vil stige inden for de næste tre år. Det skyldes blandt andet, at hybrid-arbejde er kommet for at blive, hvilket giver øget aktivitet for mange MSP’er.

Skandinaviske virksomheder trives i clouden
En anden årsag til, at skandinaviske MSP’er forventer øget omsætning, skyldes blandt andet skandinaviske virksomheders øgede brug af cloud. Hele 91 pct. angiver nemlig, at de tilbyder cloudbaseret infrastruktur på abonnementsbasis. Det tæller også løsninger som business continuity & disaster recovery (BCDR) (89 %) og services inden for produktivitetssoftware (90 %), som begge støtter op om de virksomhedernes øgede brug af cloudløsninger.

Allan Bendix, adm. direktør i Itavis med mere end 20 års erfaring inden for it-drift, -infrastruktur og -cloud, kan i den grad nikke genkendende til den hurtige omstilling til hjemmearbejde, den øgede brug af cloud og især de øgede behov for sikkerhedsløsninger:

Skandinaviske it-servicevirksomheder oplevede fremgang i 2022 trods større konkurrence“Under pandemien oplevede vi, hvor hurtige danske virksomheder var til at omstille sig til hjemmearbejde. Men udover nye enheder betød øget hjemmearbejde også, at vi som samarbejdspartner og leverandør af it-løsninger skulle sørge for at gøre opmærksom på ekstra endpoint-sikkerhed, sikring af netværk og nødvendigheden i at træne medarbejdere i både it-sikkerhed og brug af cloud. Som følge heraf udfører vi også en hel del risk assessments, hvor vi sammen med kunden bliver enige om, hvilken vej de bør gå ud fra deres individuelle behov. På den måde har de altid indsigt i, ikke kun, hvad vi synes de skal gøre, men hvad de selv kan se værdien i,”

Abonnementsbaserede services til den enkelte virksomhed
En anden central tendens fra undersøgelsen er udviklingen af MSP’ernes forretningsmodeller. Omkring 33 pct. af de skandinaviske MSP’ers omsætning kommer fra traditionelt ’break and fix’-timesalg, mens abonnementsbaseret it-services udgør 60 pct. af omsætningen. De sidste 7 pct. er andre indkomstkilder. Det er faktisk et mindre fald fra 2021-rapporten, hvor abonnementsbaserede it-services udgjorde 70 pct. af omsætningen.

“Faldet i abonnementsbaseret it-services overrasker os en smule. Men i en tid, der er præget af økonomisk usikkerhed, er mange virksomheder tilsyneladende tøvende med at tegne nye, faste abonnementer. Tendensen er derfor nu, at nye slutkunder i højere grad end tidligere starter på ad hoc timebaseret it-support og først overgår til abonnementsbaserede it-services, når leverandøren har demonstreret tillid og faglighed. Derfor er det vigtigt, at MSP’erne leverer rådgivning, der tilgodeser hver enkelt virksomheds behov,” påpeger Scott Gower, der er Regional Sales Manager og leder af det nordiske kontor i København hos Datto, der nu er en del af Kaseya.

It-kvalifikationer er en mangelvare
Undersøgelsen viser også, at knap halvdelen (44 %) af de skandinaviske MSP’er ikke kan skaffe kvalificeret arbejdskraft – en tendens, der også ses i resten af verden ifølge undersøgelsen. Det er derfor heller ikke overraskende, at skandinaviske MSP’er bekymrer sig særligt om øget konkurrence (28 %), manglende stigning i omsætning (24 %) og mangel på it-talent (16%).

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>