Ny rapport om følgevirkninger af COVID-19 på den digitale arbejdsplads, og hvordan teknologi skaber nye måder at arbejde på
Virksomhedslederne kæmper for at skabe nye forretningsmuligheder midt i et forretningsklima præget af stor uforudsigelighed.
Det er resultatet af en undersøgelse foretaget blandt 600 globale C-suite-ledere, som er bestilt af Verizon Business. Når det gælder udviklingen af kunde- og medarbejderoplevelse samt vigtige områder som rekruttering af talenter og implementering af teknologi, så er der en kløft mellem forretningsvæksten på den ene side – og evnen til at drive en forandring, der er meningsfuld og langsigtet, på den anden.
Undersøgelsen, der er udført at Longitude, har til formål at belyse, hvordan virksomheder har håndteret virkningen af pandemien som en katalysator for forandring – og hvordan virksomhedsledere gentænker deres forretning og mulighederne for fremtidig vækst.
Den gode nyhed er, at efter pandemien føler virksomhedslederne sig bedre rustet til at træffe beslutninger hurtigt (71 %), til at tænke strategisk om de langsigtede mål (72 %), til at adoptere nye teknologier (75 %) og til at udvikle mere empatiske og tillidsfulde relationer med både kunder (71 %) og medarbejdere (69 %).
Men alligevel oplever mange virksomheder – som følge af konstante omvæltninger og en voksende kompleksitet i det hybride forretningsmiljø – en form for strategisk usikkerhed. To tredjedele af virksomhedslederne (66 %) siger således, at pandemien havde afsløret svagheder i deres strategi, mens 60 % fortæller, at de kæmper for at agere resolut på nye markedsmuligheder.
“Den store lektie, vi har lært i løbet af de seneste par år, er, at der ikke er én enkelt rigtig måde at lede, opbygge en kultur eller eksekvere en strategi på. Det er grunden til, at vi også ser mange organisationer, der forsøger at anvende ‘bias til ja’ som et vejledende princip. De giver i stigende grad medarbejderne frihed til at udfordre status quo og åbenlyst stille spørgsmål – fx om, hvorfor en implementering tager så lang tid, eller hvorfor deres virksomhed ikke kan levere på kundernes behov,” siger Sampath Sowmyanarayan, CEO for Verizon Business Group.
Voksende kløft mellem hensigt og eksekvering
Over halvdelen af de adspurgte ledere fremhæver den stigende rolle, som ledelsesteams har spillet i implementering af teknologi gennem de seneste 12 måneder – med cyber-sikkerhedstjenester (78 %), dataanalysesoftware og -værktøjer (75 %) og cloud-aktivering (74 %) blandt de teknologier med højeste prioritet. Rapporten identificerer dog samtidig en afstand mellem hensigt og eksekvering. For eksempel får kundeoplevelser i undersøgelsen den højeste strategiske prioritet (74%).
Men kun en tredjedel (38 %) siger, at de har fremskyndet brugen af dataanalyse for at forbedre kundeoplevelsen og endnu færre har anvendt automatisering for at forbedre betjeningen af kunderne. Samtidig fremhæver rapporten en bekymrende mangel på digitale færdigheder (33 %) som den mest almindelige barriere, som virksomheder står over for.
Acceleration ind i fremtiden
Virksomhederne står over for en kraftig cocktail af udfordringer, fra ændringer i forbrugeradfærden til teknologidrevet disruption af markeder og nødvendigheden af bæredygtighed. På den baggrund kommer undersøgelsen med anbefalinger til, hvordan virksomhedsledere kan lede deres organisationer ind i fremtiden:
- Vælg en klar kurs gennem et meget usikkert forretningsmiljø
- Forstå vigtigheden af at opbygge modstandskraft og skabe forandring gennem partnerskaber
- Samle medarbejderne om et klart mål
- Skab innovation ved at eksperimentere og tage risici – uden frygt
- Frigør potentialet hos alle medarbejdere gennem en inkluderende kultur.