Danske virksomheder halter efter på vigtige digitaliseringsparametre
Hjem UNDERSØGELSE Undersøgelsen: Danske virksomheder halter efter på vigtige digitaliseringsparametre

Undersøgelsen: Danske virksomheder halter efter på vigtige digitaliseringsparametre

Af Redaktionen

57 procent af danske virksomheder leverer ikke digital adgang til virksomhedens nøgledokumenter. Det kan gøre det umuligt for medarbejderne at arbejde hjemmefra.

Ifølge tal fra Eurosat ligger danske virksomheder i den europæiske top, hvad angår digitalisering i erhvervslivet.

Topplaceringen bunder dog i et noget spinkelt grundlag, idet kun cirka fem procent af danske virksomheder ifølge Eurostat har en høj grad af digitalisering. Med andre ord er det digitale potentiale i høj grad til at få øje på i størstedelen af danske virksomheder.

At der fortsat er lang vej til målet, er også konklusionen hos Canon, der har undersøgt status på danske virksomheders digitalisering af forretningskritiske nøgledokumenter, hvilket udgør en af de primære forudsætninger for lade medarbejderne arbejde fra distancen. Det er sket i en undersøgelse udført af YouGov, hvor 57 procent af de adspurgte danske virksomheder svarer, at deres medarbejdere ikke har sikker og nem adgang til alle vigtige dokumenter, medmindre medarbejderne er fysisk til stede på arbejdspladsen.

”Vi må konstatere, at en ret stor del af erhvervslivet i Danmark stadig ikke udnytter de digitale muligheder, der kan gøre virksomhederne mere effektive og konkurrencedygtige – ofte endda ved at søsætte relativt simple initiativer. Der er ingen grund til at hvile på laurbærrene i forhold til Danmarks grad af digitalisering, for denne undersøgelse peger i retning af, at vi måske slet ikke er så langt fremme, som vi går og tror,” siger Thomas Kronbo, kommerciel direktør i Canon.

Han understreger, at fordelene ved hjemmearbejde er uden for rækkevidde for de virksomheder, hvor medarbejderne ikke har adgang til de samme dokumenter fra privaten som på kontoret. Det kan være fakturaer, kontrakter og diverse bilag.

Danske virksomheder halter efter på vigtige digitaliseringsparametre”Der er mange fordele forbundet ved at gøre virksomhedens dokumenter tilgængelige digitalt uanset medarbejdernes fysiske placering. For mange medarbejdere er det simpelthen en nødvendighed, hvis de skal kunne arbejde fra distancen. Ansatte i bogholderiet har for eksempel brug for at have adgang til ordrer og fakturaer hjemmefra. Sådan er der i den gængse virksomhed masser af nøgledokumenter, og det kommer til at skabe store problemer, hvis medarbejderne ikke kan tilgå dem,” siger Thomas Kronbo.

I undersøgelsen svarer 70 procent af de adspurgte danske virksomheder, at de ikke er i mål med digitaliseringen af virksomhedens dokumenthåndtering. For 13 procent af virksomhederne gælder det sågar, at de slet ikke har planer om at digitalisere håndteringen af dokumenter.

Digitalisering af dokumenthåndtering skal overordnet forstås sådan, at en virksomhed gør sine data og dokumenter digitale og let tilgængelige for medarbejderne med det formål at undgå manuelle og fysiske print- og arkiveringsprocesser samt for at gøre det muligt for medarbejderne at arbejde fra distancen.

Af undersøgelsen fremgår det ligeledes, at cirka en fjerdedel af de adspurgte virksomheder stadig har fysiske godkendelsesprocedurer for diverse forretningskritiske dokumenter som fakturaer, kundetilbud, bestyrelsesreferater og kontrakter.

Det svarer de adspurgte på spørgsmålet ”Hvilke af disse dokumenter har I nem og sikker digital adgang til, uanset hvor medarbejderne arbejder fra (det er muligt at markere flere svar)?

Alle                                                           43 procent

Fakturaer                            43 procent

Kontrakter                          33 procent

Bilag                                                         33 procent
Kundetilbud                       28 procent

Ingen af delene                  9 procent

Ved ikke                              11 procent

Det svarer de adspurgte på spørgsmålet ”Har din arbejdsplads planer om at digitalisere al dokumenthåndtering, eller er dette allerede gjort?

Ja, vi har digitaliseret al dokumenthåndtering                                   30 procent

Ja, vi har digitaliseret dele af vores dokumenthåndtering                 43 procent

Nej, vi har ikke digitaliseret vores dokumenthåndtering

og har ingen planer om at gøre det                                                                          13 procent

Nej, vi har ikke digitaliseret vores dokumenthåndtering

men digitalisering er en del af vores fremtidige strategi                   5 procent
Ved ikke                                                                                                                                           9 procent

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>