Nu øger Dustin, som er en førende onlinebaseret IT-partner med aktiviteter i Norden og Benelux, fokus på takeback af IT-produkter.
I løbet af efteråret har Dustin oprettet en helt ny afdeling for returnering af produkter med henblik på at styrke virksomhedens aktiviteter inden for returnering af IT-produkter.
Dette er en vigtig del af Dustins bæredygtighedsarbejde og et skridt mod målet om at være 100 % cirkulære i 2030.
“Vi ser et stort potentiale inden for returnering. Dels en hastigt stigende efterspørgsel blandt vores kunder, og dels ved vi, at omkring 90 % af produkterne kan anvendes igen. Ved selv at håndtere returneringen får vi også bedre kontrol med det hele, hvilket giver større ansvar i løbet af hele processen, siger Robert Pap, hovedansvarlig for Dustins returservice.
Dustin indsamler produkter såsom computere, skærme og mobiltelefoner og andet IT-udstyr, som skal genbruges. Efterfølgende bliver de repareret, afkodet, sikkerhedstjekket og opdateret, så de efterfølgende kan sælges videre til forhandlere af brugte IT-produkter.
– Dette er en vigtig del af vores cirkulære målsætning. En stor del af CO2-udledningen kommer fra hardware, og ved at give produkterne nyt liv tager vi et stort skridt mod vores mål om at være 100 % cirkulære i 2030 og klimaneutrale i værdikæden. Vi har også en ambition om at begynde at sælge brugte produkter online, siger Henrik Lampa, bæredygtighedsansvarlig hos Dustin.