Alverdens virksomheder har under nedlukningen haft behov for at integrere nyansatte medarbejdere digitalt frem for fysisk.
Det har skabt ekstrem travlhed hos danske Introdus, hvis omsætning i perioden er steget med 680 procent.
”Der findes medarbejdere, som har været ansat i en virksomhed i et år eller mere, men som aldrig har mødt deres kolleger. Det er en unik situation, som har krævet et helt nyt syn på onboarding, og udviklingen ser ud til at forsætte, selv om verden løbende åbner mere og mere op på bagkant af pandemien”.
Sådan siger Anders Thourup, direktør og stifter af danske Introdus, der har skabt en digital platform til netop onboarding med kunder i indtil videre 12 lande.
Direktøren henviser til, at omsætningen i hans fem år gamle virksomhed i det første halvår af 2021 er steget med 680 procent sammenlignet med den tilsvarende periode i 2020. Af samme årsag har virksomheden opjusteret forventningerne til årsregnskabet, der nu ventes at lande omkring 5 millioner DKK. Det er 480 procent mere end i 2020.
”Der er ingen tvivl om, at nedlukningen har været en kæmpe katalysator for vores platform. Men vi har også brugt fem år på at forberede markedet til at opprioritere indsatsen for nye medarbejdere og eksisterende medarbejdere, der vender tilbage til arbejdspladsen efter længere tids fravær. For eksempel ved vi fra internationale undersøgelser, at omkring 25 procent af alle nye medarbejdere stopper inden for det første år i en ny virksomhed. Det misforhold alene koster virksomhederne millioner,” siger Anders Thourup med henvisning til en undersøgelse fra Allied Workforce Mobility Survey.
Samme rapport viser, at 20 procent af alle nyansatte ender med at forlade deres job på grund af et dårligt onboarding-forløb. Endvidere angiver 33 procent af de adspurgte, at de en eller flere gange har forladt et job på grund af en dårlig oplevelse under den første arbejdsdag.
Introus blev etableret i 2016 og leverer af en digital platform til onboarding og preboarding af medarbejdere i danske og udenlandske virksomheder. Mens onbarding handler om at tage vare på nye medarbejdere fra ansættelsesdatoen og 2-3 måneder frem, fokuserer preboarding på perioden mellem kontraktunderskrivelse og første arbejdsdag. Indsatsen har i alle tilfælde som mål at undgå hurtige opsigelser, nye rekrutteringsforløb og lange perioder med utilfredshed eller usikkerhed blandt medarbejderne.
Platformen leverer information til medarbejderne i form af blandt andet færdige køreplaner for introduktionsperioden, videobeskeder fra nøglepersoner samt diverse læring om for eksempel virksomhedens kultur og historie. Alt sammen for at sikre den bedst mulige start for medarbejderne og at spare virksomhederne for unødvendige ekstraomkostninger.