Vinderen af Systematic Joy of Reading-prisen 2021 er Za’atari Camp Libraries: 12 biblioteker drevet af flygtninge og med formål om at udrydde analfabetisme blandt lejrens 79.000 syriske beboere
”Evnen til at læse udgør en bro fra elendighed til håb”, sagde den tidligere generalsekretær for FN, Kofi Annan, og intet kunne være mere passende for dette års vinder af Systematic Joy of Reading-prisen, som netop er uddelt den 3. juni på den internationale bibliotekskonference Next Library®, som foregår virtuelt og på DOKK1 i Aarhus.
Vinderen af Systematic Joy of Reading-prisen 2021 blev Za’atari Camp Libraries, som er det første bibliotekssystem i verden, der alene drives af flygtninge. De 12 biblioteker i den jordanske lejr er en vigtig kilde til læring for en stor del af de 79.000 syriske beboere – særligt børnene. De syriske børn og unge omtales som ”den tabte generation”, fordi krigen har berøvet dem deres skolegang, og mange af dem skammer sig over, at de ikke er i stand til at læse og skrive.
Za’atari Camp Libraries tilbyder bl.a. skræddersyede læsefærdighedsprogrammer, undervisning, historiefortælling, poesi- og skriveklubber, internetadgang, kaffe & koran-klub, rådgivning om brugen af digitale og sociale medier. Bibliotekernes services er målrettet og tilpasset beboernes kulturelle, aldersmæssige og øvrige demografiske baggrund, så der er tilbud, der matcher alle behov. Derudover er der placeret 10 ”samfundsbokse” rundt om i lejren, som stiller bøger, husholdningsartikler, informations- og andet læringsmateriale til rådighed for beboerne i Za’atari.
Da projektet blev udråbt som vinder af Systematic Joy of Reading-prisen 2021 og dermed de 10.000 US dollars, der følger med, sagde Karen Fischer, professor ved University of Washington i Seattle, der støtter bibliotekerne i Za’atari Camp gennem FN’s Flygtningehøjkommissariat (UNHCR):
“I forhold til bibliotekarerne, så er det helt fantastisk at få denne globale anerkendelse, for der findes ikke noget, der ligner Za’atari Camp-bibliotekerne andre steder i verden. I andre flygtningelejre er det typisk en NGO, der formidler en meget lille samling af bøger, eller også er det frivillige udefra, som står for opgaven. Dét, som Za’atari-bibliotekarerne har gjort, er virkelig mirakuløst, for alle er selvlærte. Ingen har en professionel bibliotekaruddannelse. Alt, hvad de gør, er baseret på samfundets behov.”
IFLA’s præsident er imponeret over komplekst samarbejde
Præsidenten for den internationale bibliotekssammenslutning, IFLA, Christine Mackenzie, overrakte prisen virtuelt, og hun var ligeledes imponeret over, at de autodidakte ildsjæle i samarbejde med eksperter udefra har været i stand til at skabe en mangfoldighed af tilbud i et samfund med begrænsede muligheder og små midler:
– Dette projekt er et godt eksempel på styrken ved at arbejde sammen. Der har krævet en stor indsats og megen god vilje at udvikle dette netværk bestående af tolv biblioteker – og det har kun øget kompleksiteten, at netværket understøttes af seks forskellige ngo’er. Jeg kan kun forestille mig, hvor meget forhandling og diskussion der har fundet sted, og det er en reel hyldest til alle involverede, at I har fået det til at fungere, sagde hun.
Læring er en livline og giver håb om en bedre fremtid
Behovet for læring er stort i lejren. En stor del af de 79.000 flygtninge har haft meget begrænset adgang til uddannelse på grund af fx krigstraumer, tidlige ægteskaber, fattigdom og restriktioner på bøger, internet og elektricitet.
– Bibliotekerne i Za’atari udgør en livline for mennesker i en ekstremt vanskelig situation. Ved at give flygtninge muligheden for at lære, læse og udtrykke sig, giver man dem både håb og muligheden for en bedre fremtid, siger jurymedlem og GSVP i Systematic Martin Brøchner-Mortensen.
Den internationale jury bag Systematic Joy of Reading-prisen lagde særlig vægt på følgende værdier i Za’atari Camp Libraries-projektet:
- Fokuserer på forældre som rollemodeller for børns læsevaner
- Skaber rammer, der giver mulighed for læring og fordybelse
- Tilbyder materialer tilpasset forskellige mål- og aldersgrupper fx spil, bøger, sange, lydbøger og mundtlige fortællinger
- Anerkender lokalsamfundets betydning og mulighed for at gøre en forskel i menneskers liv
- Fokuserer på vigtigheden af det fysiske og sociale miljø for læsning