Ifølge en nylig undersøgelse fra SAS Institute og research virksomheden Javelin Strategy & Research er betalingssvindel vokset markant over de seneste 10 – 15 måneder.
Tendenserne er de samme på alle kontinenter.
Pandemien har i stigende grad fået folk til at handle online og det voksende udbud af betalingsmuligheder, som for eksempel digitale tegnebøger, har ført til en stigning i svindel og forsøg på svindel, viser en nyligt offentliggjort undersøgelse fra SAS Institute og research virksomheden Javelin Strategy & Research.
– Vi har set en stigning på næsten 35% i forsøg på svindel. Det viser, at de kriminelle nu er særligt aktive i de digitale kanaler. Samtidig fortsætter vi i kampen mod svindel med at stole på at alle faktorer er helt som de plejer. Men intet i 2020 er som det plejer, set fra et betalingstransaktionsperspektiv, kommenterer en Global Manager indenfor svindel administration, der deltog i undersøgelsen.
Undersøgelsen viser at svindeltendenserne er af samme type på alle kontinenter. I stedet for traditionelt kortbedrageri udnytter kriminelle nu i stigende grad nye former for digital betaling til deres svindel.
– Næsten alle interviewpersoner bekræftede, at svindeltendenserne er stigende, især på baggrund af udbredelsen af nye digitale betalingsmetoder og muligheder. I øjeblikket ser det ud til, at de kriminelle er mere åbne i forhold til at dele oplysninger om systemsårbarheder end betalingsvirksomhederne, siger Søren Olsen, Sr Business Solutions Manager, Customer Advisory Fraud EMEA hos SAS Institute.
Del ikke skærmbilleder af betalingsoplysninger
Ifølge Søren Olsen er den digitale svindel blevet endnu mere sofistikeret, og indeholder ofte elementer, der spænder fra forskellige typer identitetstyveri til brugermanipulation. Der er også forsøg på at spionere mod forbrugerne gennem både e-mail og falske applikationer.
-Nemt og bekvemt er godt, men også behæftet med en vis risiko. QR-koder og andre tilsvarende – ”klik-og-køb” eller ”klik-for-info”-løsninger gør det nemmere for de kriminelle at få adgang til vores ellers fortrolige information fra cpr-numre til nem id, pin-koder med mere. Alt sammen fordi vi rent grundlæggende har tillid til omverdenen, og til de brands vi kender. Men de bliver desværre også misbrugt, udtaler Søren Olsen og fortsætter:
– Som forbrugere ønsker vi at handle hurtigere og hurtigere online, og samtidig er der en voksende fristelse til at dele følsomme oplysninger, såsom skærmbilleder af shopping- og betalingsinformation. Vi anbefaler derfor, at betalingsoperatører og handlende overvejer, om det ville være umagen værd at den type skærmbilleder helt blev fjernet fra deres egne tjenester, siger han.
– Jeg vil opfordre forbrugerne til at tænke sig om, inden de deler en kvittering for deres onlinekøb hvor som helst.
Scam-tjenester sælges som tjenester online
En anden form for fidus, der ses i butikkerne, er at afhente varer med falske QR-koder eller kvitteringer for køb via e-handel. Eksempelvis har der været sager i medierne om svindel med VVS-varer, der med en falsk stregkode blev adskillige tusind kroner billigere for svindlerne, der dog blev pågrebet. Derudover udnytter kriminelle systematisk de erhvervsdrivendes positive indstilling med hensyn til blandt andet returrettigheder.
– I Finland har der endda været nævnt, at man kan købe fidusrådgivning online, ”as a service” hvor de kriminelle opkræver en vis procentdel, hvis svindelen er vellykket. De kriminelle ved, hvilke onlinebutikker der kan erstatte et nyt produkt, hvis man hævder, at produktet ikke er ankommet. De rådgiver også om, hvilke butikker der giver de bedste refusioner, hvis man hævder at produktet var defekt.
Overgangen fra en kanal til en handel via flere kanaler kræver stadig mere sofistikerede foranstaltninger til bekæmpelse af svindel, fra både finansielle aktører og handelssektoren.
Ifølge Søren Olsen er det afgørende at virksomhederne sætter ind med behandling af data i realtid.
– Det bør være muligt at kombinere personoplysninger med betalings- og leveringstransaktioner. Kunstig intelligens og analyser er redskaberne der kan gøre det – og de er på plads. Ellers tillader vi kriminelle aktiviteter såsom hvidvaskning af penge. Samtidig udsætter virksomheder sig for betydelige tab af omdømme samt risici for økonomiske tab, slutter han.
Af: Søren Olsen, Sr Business Solutions Manager, Customer Advisory Fraud EMEA, SAS Institute