Kun 30,8 % af respondenterne i Danmark mener, at deres arbejdsgiver gør nok for at holde dem orienterede i krisesituationer.
Adgang til præcise, rettidige og troværdige oplysninger er afgørende for medarbejdere i krisesituationer – særligt for at komme rygter og falske nyheder på sociale medier til livs. Det er en af konklusionerne i rapporten Clarity out of Chaos, som netop er blevet udgivet af software-virksomheden Everbridge. Rapporten er baseret på en undersøgelse lavet i marts 2020 blandt 9.003 personer i 13 forskellige markeder i Europa og Asien, og peger på fem overordnede tendenser:
En virksomhed kan være den eneste kilde til korrekte oplysninger i forbindelse med håndtering af en krisesituation.
• Medarbejdere forventer mere og hyppigere information.
• Nogle virksomheder mangler kommunikationskanaler i krisesituationer.
• Målrettet kommunikation vejer tungere end beskyttelse af personoplysninger og sikkerhed.
• Medarbejderne er mere forskellige og mangfoldige end nogensinde før.
“Undersøgelsen viser, at virksomheder spiller en vigtig rolle i håndteringen af krisesituationer. Ofte er medarbejdere afhængige af deres arbejdsgiver, når de skal holdes informeret og opdateret under en krise eller driftsafbrydelse. Det har aldrig været vigtigere end nu i forbindelse med COVID-19, hvor vi står over for enorme udfordringer, siger Javier Colado, Head of International hos Everbridge, som er en af de førende leverandører på verdensplan af løsninger inden for håndtering af kritiske hændelser (critical event management, CEM). ”Med den kommende lancering af Everbridges Critical Event Management-platform i Europa mener vi, at undersøgelsen viser, at virksomheder har brug for adgang til risikodata fra flere kilder – næsten i realtid – for hurtigt at kunne afgøre relevansen af en trussel, følge med i implementeringen af beredskabsplaner, informere interessenter, samt analysere deres adfærd med henblik på at skabe “klarhed i kaos.”
Virksomheder kan være den eneste kilde til korrekte oplysninger Undersøgelsen viser, at medarbejdere i større virksomheder generelt har mere tillid til deres arbejdsgiver som kilde til nøjagtige informationer i krisesituationer. 55 % af respondenterne i Sverige mener, at deres arbejdsgiver er en pålidelig kilde til information i forbindelse med en krise, og i større virksomheder med over 1.000 ansatte steg tallet til 64 %. Kun 11 % gav udtryk for det modsatte.
Medarbejdere vil have mere og hyppigere information
60 % af de adspurgte i undersøgelsen giver udtryk for, at de ønsker mere regelmæssig kommunikation fra deres arbejdsgiver gennem flere kanaler. Alligevel svarer 70 %, at deres virksomhed kun har en kommunikationskanal. Kun 30,8 % af respondenterne mener, at deres arbejdsgiver gør nok for at gøre dem opmærksomme på krisesituationer eller driftsforstyrrelser.
Omkring en tredjedel af organisationerne i undersøgelsen (32 %) har en plan, som de tager i brug inden for fem minutter, når en krise rammer. 58 % peger dog på, at det er en udfordring at indsamle, validere og videregive nøjagtige oplysninger.
Manglende kommunikationskanaler
Sociale medier bliver ofte brugt som centrale kommunikationskanaler krisesituationer. Det på trods af, at under en tredjedel (30 %) af de adspurgte i Danmark mener, at sociale medier er pålidelige. Til gengæld mener 65 % af respondenterne, at lokale beredskabstjenester og lokale myndigheder som politi og kommune er pålidelige kilder til information.
Men arbejdspladsens kommunikation spiller også en vigtig rolle. 55 % af de danske respondenter siger, de er afhængige af, at deres arbejdsgiver giver dem pålidelige informationer. Alligevel viser undersøgelser, at næsten en femtedel (18 %) af danske virksomheder ikke har noget varslingssystem til at kommunikere igennem.
64 % af danskerne svarer, at de foretrækker mobilen som kommunikationskanal i krisesituationer, hvad enten der er tale om apps, tale eller beskeder.
Målrettet kommunikation vejer tungere end beskyttelse af personoplysninger
Undersøgelsen peger også på, at målrettet kommunikation vejer tungere for mange respondenter end beskyttelse af personoplysninger. Mindre end 10 % vil ikke dele personoplysninger med deres arbejdsgiver. Til gengæld vil 52 % oplyse deres private nummer, 41 % deres private e-mailadresse og 27 % vil dele deres profil på de sociale medier med en arbejdsgiver for at lette varslingen.
Midt i den nuværende COVID-19-krise viser undersøgelsen dog, at de fleste respondenter er mindre tilbøjelige til at dele GPS-data med regeringen for at lette varslingen. 6 % er bekymrede for regeringens evne til at håndtere sikkerheden, mens 28 % er villige til at dele GPS-data med deres arbejdsgiver.
Uensartet arbejdsstyrke skal tænkes ind i kommunikationen
I øjeblikket er langt størstedelen af arbejdsstyrken hjemme på grund af corona-krisen, men under normale omstændigheder arbejder mere end 48 % af medarbejderne ikke engang på et almindeligt kontor. En femtedel af respondenterne sagde, at de enten er på farten eller hos kunder. Det er en tendens, der forventes at fortsætte. Lidt over en fjerdedel (27 %) af de ansatte i større organisationer nævnte også, at de har visse problemer med de daglige gøremål på grund af et sundhedsproblem eller et handicap. Netop effektiv kommunikation med fjernmedarbejdere og medarbejdere med særlige behov er vigtigt at tage højde for, når
der skal udarbejdes et program til håndtering af krisesituationer.
Hele rapporten “Clarity out of Chaos” kan downloades her: https://cemeurope.everbridge.com/