Fra i dag kan danskerne for første gang bestille den eksklusive og rå Mustang Mach-E GT, der klarer 0-100 km/t på bare 3,7 sekunder og har et drejningsmoment på op til 860 Nm.
Det er ikke kun accelerationen, men også køreegenskaberne der tages til et helt nyt niveau med den lynhurtige Mustang Mach-E GT, der kan bestilles fra 636.360 kr.
Den unikke fuldelektriske sportsvogn er netop lanceret ved den berømte Goodwood Festival of Speed i Storbritannien, og der er samtidig åbnet op for onlinebestilling af bilen over hele Europa – herunder Danmark.
En veludstyret sportsvogn
Den nye Mustang Mach-E GT er gjort af noget særligt. Den elektriske bil er Fords hurtigst accelererende fempersonersbil i Europa og med sine 487 hk og firehjulstræk, udnyttes bilens rent elektriske drivlinje til fulde.
– Mustang Mach-E GT demonstrerer det sande potentiale for biler med fuldelektriske drivlinjer, der sagtens kan skabe en ”fun-to-drive” køreoplevelse. Mustang Mach-E GT er en raffineret, fempersoners SUV, der kan accelerere som en sportsvogn – uden at udlede nogen former for emission under kørsel. En kombination, man ikke engang turde drømme om, dengang jeg startede min karriere som bilingeniør for 30 år siden, siger Geert van Noyen, manager, Vehicle Dynamics, Ford Europa.
Med et stort batteri på 99 kW brutto (88 kW netto) har bilen en rækkevidde på op til 500 km (WLTP). De to elektriske motorer, firehjulstræk, avanceret MagneRide-undervogn der justerer sig efter kørselsforholdene og et bremsesystem fra Brembo, giver bilen suveræne køreegenskaber. Den kommer derudover med en unik kalibrering, som gør at endnu mere af omdrejningsmomentet bliver fordelt til baghjulene, hvilket man ikke ser i samme skala ved de andre Mustang Mach-E modeller med firhjulstræk.
Som man kender det fra Mustang Mach-E, er der mulighed for at køre i tre forskellige køreprogrammer. Den nye Mustang Mach-E GT har fået et nyt køreprogram ’Untamed Plus’, der er udviklet for at skabe en balance mellem bilens mange kræfter og omdrejningsmoment for at få den bedst mulige omgangstid på en racerbane**.
Mustang Mach-E GT er som standard spækket med udstyr. Eksklusive 20” alufælge med detaljer i sort højglans, røde bremsekalibrer og sortlakerede detaljer på sidespejle og tag, sportsrat i lækkert materiale og Ford Performance sportssæder er bare noget af det udstyr, der medfølger.
Inde i bilen får man også som standard en 15,5 ” skærm med Fords SYNC 4A system, en række avancerede førerassistanceteknologier som 360 graders kamera og intelligent adaptive cruise control, mens et B&O premium audiosystem med 10 højtalere sørger for at forkæle øregangene. I bagagerummet er der god plads med 402 liter, men skulle man alligevel have en behov for lidt ekstra plads, kan man tage bilens ’frunk’ i brug, som et ekstra opbevaringsrum på 100 liter under kølerhjelmen.
Bilen kan bestilles i farverne ’Dark Matter Gray’ og ’Cyber Orange’. Modellen kommer desuden med skærmkasser i samme farve som bilen og en grill i farven ’Dark Matter Grey’. Ønsker man panoramatag kan dette tilkøbes.
En køreoplevelse i særklasse
Med Mustang Mach-E GTs 487 hk og med et moment på 860 Nm er man som fører sikret en køreoplevelse, der ikke bare er i særklasse – den er også underholdende. Den elektriske sportsvogn har næsten 15% større moment end den eksklusive racerbil Ford GT.
Den bagerste elmotor når det maksimale omdrejningsmoment på 860 Nm i løbet af kun 0,5 sekunder, mens den samtidig får hjælp af den forreste elmotor, der sikrer ubesværet acceleration, bedre fremkommelighed og gode køreegenskaber, når bilen skær sig igennem skarpe sving.
Specialudviklede adaptive støddæmpere til europæisk brug
Som noget helt særligt kommer Mustang Mach-E GT med adaptive støddæmpere i form af det avancerede MagneRide-dæmpningsystem, der er specialudviklet og tilpasset europæisk brug. Systemet har en ekstrem hurtig respons på ændrede vejforhold og underlag. En unik væske i støddæmpernes kammer stimuleres elektronisk til at give mere eller mindre modstand i dæmpningen, alt efter både underlag og den valgte køreindstilling. Sensorer overvåger forholdene tusind gange per sekund, så den optimale balance opnås til glæde for dynamik og komfort.
Bilen kommer desuden også med Pirelli 245/45 R20 dæk, som er specialtilpasset de ekstra kræfter, som Mach-E GT har. De ventilerede Brembo-bremser, med en diameter på 385 mm, er de største bremser der til dato er set på en Mustang Mach-E model. I kombination med MagneRide-dæmpningsystemet er dette med til at sikre et særlig godt vejgreb.
Priser og rækkevidde
Prisen for den sportslige og udstyrstunge Mustang Mach-E GT ligger fra 636.360 kr. inklusiv farven ’Dark Matter Gray’. Bilen bestilles online – ligesom ved bestilling af Mustang Mach-E, hvor Ford Danmark siden foråret har oplevet en overvældende interesse for deres første fuldelektriske bil. Med andre ord kan bilen bestilles hvor som helst, når som helst. Det kan gøres hjemme fra sofaen eller med kyndig vejledning sammen med kundens lokale Ford-forhandler.
Mustang Mach-E GT har som standard et batteri på 88 kW netto, og den har en forventet rækkevidde på op til 500 km (efter WLTP-målemetoden).
Med opladning på 150 kW på fx en IONITY-station, kan den lade hele 97 km på bare 10 minutter, og desuden lade fra 10 til 80 procent på cirka 45 minutter.