Forbrugerne skal forberede sig på, at julegaveindkøbene bliver en femtedel dyrere end sidste år.
Årsagen er de globale forsyningsproblemer, som også vil have ramme webbutikkerne herhjemme med højere omkostninger, lavere marginer og færre varer på lager til følge.
Produkter som møbler, elektronik og legetøj er allerede ramt af de stigende priser.
Julehandlen står atter engang for døren. Ligesom det har været tilfældet de sidste mange sæsoner spås onlinesalget igen at sætte nye rekorder, men alligevel er alt ikke, som det plejer.
I år er der også bløde pakker under træet i form af øgede omkostninger for virksomhederne. I sidste ende vil regningen ende hos forbrugerne, der kan se frem til priser, der i snit vil være op til 20 % højere, når gaveindkøbene skal foretages.
Det forudser den amerikanske softwaregigant Salesforce baseret på en analyse af indkøbsdata fra mere end en milliard forbrugere, der har besøgt de mange tusind webshops og digitale løsninger, som Salesforce er med til at drive for sine kunder i +40 lande inkl. Danmark.
Den perfekte storm
På trods af den økonomiske genrejsning og vækst er markedet præget af store udfordringer for både butikkerne og leverandørerne, der slås med faldende produktion, stigende fragtomkostninger og mangel på arbejdskraft. Det har lagt et pres på hele detailbranchen, hvilket rammer forbrugerne som stigende priser, lange leveringstider og lave lagerbeholdninger.
Salesforce Shopping Index, der har kortlagt nethandlen i 3. kvartal, viser, at tendensen til stigende priser allerede er slået igennem for visse varetyper. Det gælder særligt møbler, der grundet akutte udfordringer i forsyningskæden, oplevede prisstigninger på 32 % i perioden fra juli-september. Tilsvarende problemer gjorde sig gældende på legetøj og elektronik, som forbrugerne skulle betale 21 % mere for.
Ikke desto mindre regner Salesforce stadig ned, at det samlede onlinesalg i juleperioden i år vil stige med 7 % sammenlignet med samme periode sidste år, om end det ikke matcher den massive vækst på 50 % fra 2019 – 2020.
”Julehandlen i år er på mange måder ramt af en perfekt storm af stigende omkostninger, lav tilgængelighed af mange varer og lange leveringstider, der vil være med til at gøre livet svært for forbrugerne. Det stiller ekstra krav til butikkernes serviceniveau i de kommende måneder og står i skarp kontrast til sidste år, hvor restriktionerne i den fysiske detailhandel og den massive vækst online fyldte mest,” siger Anders Gustafson, Regional Vice President for Salesforce Commerce Cloud i Danmark og Norge.
Salesforces forudsigelser for julehandlen 2021 (november + december):
- Et rekordhøjt onlinesalg på 1200 milliarder dollars globalt
- 7 % stigning i den samlede onlinehandel i forhold til samme periode sidste år
(ned fra en vækst på 50 % mellem 2019-2020) - 20 % stigning i forbrugerpriser på trods af færre ordre (-2%)
Tendenser i nordisk nethandel i 3. kvartal 2021:
- Fortsat moderat vækst ovenpå genåbning: Med den fysiske detailhandel tilbage i fuld sving oplever webbutikkerne i Norden igen mere moderate vækstrater. I 3. kvartal voksede onlinesalget med beskedne 7 %, hvilket er sammenligneligt med væksten på 4 % i 2. kvartal, som til gengæld står i skarp kontrast til stigningen på 91 % i årets første tre måneder under nedlukningen.
- Fald i trafik og ordrer: I 3. kvartal af 2021 oplevede nordiske onlinebutikker et fald i både trafik (-9 %) og ordrer (-8 %) sammenlignet med året før.
- Mobiltelefonen er fortsat de nordiske kunders foretrukne enhed, både til research og bestilling af varer. 72 % af trafikken og 61 % af ordrerne kom fra mobiltelefoner.