Nu flyttes data fra Kasperskys amerikanske og canadiske kunder også til Schweiz.
Samtidig forbereder Kaspersky åbningen af sit fjerde transparenscenter, der skal stå klart januar 2020 i Sao Paulo, Latinamerika.
Kaspersky fortsætter sit arbejde med at bygge globale transparenscentre og flytte kundernes data til disse centre. Transparenscentrene har til formål at imødegå eventuelle sikkerhedsrelaterede bekymringer fra kunder, partnere og offentlige interessenter. Det første center blev åbnet i Zürich i Schweiz i november 2018, mens det andet center blev åbnet i Madrid i Spanien i juni 2019. På begge faciliteter kan interesserede få lov til at gennemgå virksomhedens adfærdskodeks, softwareopdateringer og trusselsregistreringsregler, m.m. Nu åbner det tredje center i Schweiz, mens det fjerde er under opbygning i Sao Paolo, Latinamerika.
Som en førende global cybersikkerhedsvirksomhed har Kaspersky altid været dedikeret til at levere den mest troværdige og stærkeste beskyttelse af sine kunder. Ydermere har virksomheden kontinuerligt arbejdet på at forbedre kundernes sikkerhed ved at skabe effektiv databeskyttelse og sikre digital tillid.
Derfor har Kaspersky, som en del af deres globale transparensinitiativ, tilpasset deres opbevaring af data og procesmæssige infrastruktur ved at flytte kerneprocesser fra Rusland til Schweiz, i første omgang for de europæiske brugere.
Virksomheden tager nu det næste skridt og flytter data fra amerikanske og canadiske kunder, så deres data fremover bliver håndteret i Schweiz. Der er tale om data, som på frivillig basis deles med Kaspersky Security Network (KSN) – et avanceret cloud-baseret system, hvor mistænksomme filer analyseres og indgår i kampen mod cyberangreb.
”Alle ønsker beskytte deres egen data. Det er forståeligt i denne digitale verden. Men vi har også brug for at vide, at vi kan stole på vores valg af digitale teknologier, såsom smartphones, labtops, mobile applikationer eller cybersikkerhedsløsninger. Tillid er noget man gør sig fortjent til og hos Kaspersky tror vi på, at alle virksomheder bliver nødt til at blive meget mere transparente og tage et ansvar i cyberspace. Vi er glade for at kunne forsætte vores store transparensprojekt, hvor vi flytter kundedata til Schweiziske datacentre”, siger Anton Shingarev, vicepræsident for Public Affairs hos Kaspersky.
Nyheden bliver annonceret på Paris Peace Forum 2019 i dag, og følger op på Kasperskys støtte af Paris Call for Trust and Security in Cyberspace, som Kaspersky var tidlig medunderskriver af.
Det er præcist et år siden, at virksomheden lancerede sit første transparenscenter i Zürich – et dedikeret sikkerhedscenter, hvor betroede partnere kan bedømme virksomhedens kildekode. Dét har vist sig at være et vigtigt og væsentligt værktøj til at øge både nuværende og potentielle kunders tillid til Kasperskys cybersikkerhedsprodukter og -services.
Kaspersky tilbyder besøgende muligheden for at lære mere omkring deres arbejde, datahåndtering og deres produktportefølje. På alle Kasperskys transparenscentre kan kunderne kompilere en softwares kildekode og sammenligne med den offentligt tilgængelige version. Dette sikrer et unikt niveau af tillid til Kasperskys produkter.
”Vores tilgang til sikkerhedsbriefings har vist sig at være en succes, da den sikrer kunden lige præcis den type af support, de ønsker. Vi deler vores praksis omkring datahåndtering, kildekodevurderinger og sørger for at vores partnere har den information de har brug for. Der er ingen anden sikkerheds-leverandør, der er gået så langt, som vi, når det kommer til at skabe gennemsigtighed omkring processer og teknologier. Vi er glade for at have taget føringen i forhold til at gøre hele branchen mere åben og pålidelig”, siger Anton Shingarey.
Kaspersky har også fortsat deres Bug Bounty program, som siden marts 2018 har modtaget og løst 66 bugs. I alt blev 20 indrapporteringer belønnet med en samlet dusør på over 300.000 kr.