Ordsproget, ‘håb på det bedste, planlæg for det værste’, er særdeles passende for datacenterindustrien lige nu.
Investering i ny datacenterinfrastruktur er ofte baseret på et optimistisk syn på fremtidig efterspørgsel efter teknologi, men operatørerne er også aggressivt pragmatiske, når det kommer til at forhindre nedetid.
Uanset årsagen – defekt udstyr, cyberkriminelle eller strømafbrydelser på energinet-niveau – skal investering i modstandsdygtig infrastruktur kombineret med streng driftspraksis sikre, at lysene forbliver tændt eller i værste fald kun slukkes i meget kort tid.
Desværre, som for nylig frigivet forskning fra Post Pandemic Data Centers fra Uptime Institute Intelligence påpeger, var mange operatører stort set blinde over for Covid-19.
Mens der synes at have været relativt få (offentlige) eksempler på Covid-19-relateret nedetid de sidste par måneder, har pandemien lagt yderligere pres på alt fra design og konstruktion af datacenter til forsyningskæder og personale.
Forberedelse af din datacenterinfrastruktur til fremtidige pandemier
Det afgørende er, at de opmærksomme operatører også har indset, at Covid-19 ikke skal afskrives som en isoleret hændelse; pandemiplanlægning og -processer skal nu integreres i datacenterinfrastrukturens fleksibilitetsstrategier fra grunden.
Eller som Uptime beskriver det: ”COVID-19 vil næsten helt sikkert ikke være den sidste pandemi – og det kan kun være en af mange. Operatører foretager derfor ikke disse ændringer som svar på COVID-19, men i forventning om fremtidige pandemier.”
Så hvad er disse pandemirelaterede ændringer specifikt? Oppetid sorterer dem i tre nuværende og fremtidige faser. Den første fase er ‘reaktion’ og beskriver de første par uger til måneder og de akutte handlinger, der er truffet af datacenteroperatører som reaktion. For eksempel at reducere antallet af ansatte på stedet eller indføre strenge rengøringsordninger.
Den næste fase er afbødning og dækker den nuværende tilstand, som de fleste operatører befinder sig i lige nu: De processer, der er etableret i den reaktive fase, er nu blevet løbende handlinger ifølge Uptime.
Mens disse to indledende faser var vigtige for at reducere meget af den indledende uro fra C-19, er det den tredje og sidste fase, der uden tvivl er vigtigere, hvilket indikerer en fremtidig retning.
Reaktion, afbødning og tilpasning
Som Uptime beskriver det, er ’tilpasningsfasen’, hvad datacenterindustrien kæmper med i løbet af de næste 18 måneder og derefter; virussen vil i vid udstrækning være blevet afgrænset (forhåbentlig), og fokus vil nu være på, hvordan man minimerer virkningen af fremtidige pandemier.
Tilpasningsfasen dækker over en række teknologiske og operationelle skift, hvoraf nogle allerede var i spil inden pandemien, og vil accelerere når flere operatører vågner op til truslen om fremtidige pandemier.
For eksempel mener Uptime sammen med andre i branchen (herunder Vertiv), at der vil være en stigning i vedtagelsen af fjernovervågnings- og automatiseringsteknologi, herunder datacenterinfrastrukturstyringsværktøjer (DCIM). Halvfems procent af de operatører, der blev spurgt af Uptime, sagde, at de planlægger at øge deres brug af fjernovervågning / -styring. “… pandemien vil føre til en stigning i forretningen for DCIM, overvågnings- og automatiseringsleverandører,” ifølge Uptime.
Fra DCIM til præfabrikerede modulære datacentre
Ud over investering i fjernovervågning og -styring vil der være en generel stigning i investeringer i både ”local site resilience”, men også såkaldt distribueret fleksibilitet. Ifølge Uptime planlægger 64 procent af operatørerne at øge infrastrukturens modstandsdygtighed på grund af pandemien. Men i bevidstheden om det faktum, at en fremtidig pandemi kunne forhindre adgang til et helt sted eller føre til lokaliserede strømafbrydelser, vokser interessen også for den slags tilgængelighedszoner, der er udviklet af store cloududbydere. Med den tilgang mindskes vigtigheden af et enkelt site med data og arbejdsbelastninger replikeret og delt på tværs af flere tilsluttede placeringer.
Andre teknologier, som Uptime mener vil være endnu mere kritiske i en post-pandemisk verden, inkluderer brugen af såkaldte præfabrikerede modulære (PFM) datacentre. Metoden – som Uptime siger var fast etableret allerede før Covid-19 – gør det muligt at udføre mere af byggeprocessen under kontrollerede produktionsrammer. På samme måde var predictive maintenance – hvor tæt overvågning af udstyr gør det muligt at udføre service, når det kræves i stedet for efter en fast tidsplan – også ved at vinde frem før pandemien, men ser ud til at blive mere bredt accepteret, da operatører og leverandører ser til at kontrollere besøg på stedet og introducerer generelt smartere, AI-drevne tjenester.
Så mens følgerne af Covid-19 måske gør det sværere at have håbefulde tanker om fremtiden – eller den nærmeste fremtid i det mindste – ser det ud til, at datacenterindustrien allerede har lært en masse værdifulde lektioner, når det kommer til at planlægge for at imødegå de værste scenarier.
Af: Daniel Breum, Sales Director, Benelux & Nordics, Vertiv