Grænsen mellem fysiske butikker og online handel glider mere og mere sammen disse år.
Kunderne er online i de fysiske butikker, og online butikkerne giver kunderne bedre muligheder for en næsten fysisk butiksoplevelse via Virtual Reality, Augmented Reality og Artificial Intelligence.
Men det stiller i begge tilfælde stigende IT-krav til tempo, sikkerhed og til evnen til altid at være tilgængelig. Kunderne vil have online-kundeoplevelser, der er fuldstændigt strømlinede, gnidningsfri og fremfor alt uden forsinkelser. Og det vil virksomhederne faktisk også. For det er god forretning.
For omkring 10 år siden analyserede Amazon sig frem til at 100ms i forsinkelse kostede dem 1 procent i salg. I 2017 viste en analyse fra Akamai at 100ms kan koste 6 procent af salget. Det står derfor lysende klart at forsinkelser – eller værre endnu at sitet er nede – ganske enkelt ikke er acceptabelt. Hverken for kunderne eller virksomhederne. Det koster kunder, og det koster penge. Mange penge.
Med stigende krav til sikkerhed, hastighed og tilgængelighed, der har nået et niveau hvor der stort set ikke er plads til fejl, er det en udfordring for de fleste virksomheder at have hardware og IT-kompetencer in-house der matcher driftskravene.
Men det er en del af den digitalisering vi ser på alle områder – aktuelt med ekstreme forbrugerforventninger i detailhandelen. Og effektive cloud løsninger, både storage og SaaS er både brændstof og motor i den proces
Ifølge Salesforce rapporten State of the Connected Customer har hele 57 procent af af kunderne valgt at skifte leverandør eller brand, fordi konkurrenten tilbød en bedre købsoplevelse – og det vil i moderne detail- og ehandel også sige at tempoet i sideopdateringer er højt, og der ikke er oplevet nedetid – selv i perioder med pres på e-handelen.
Interessant nok viser samme analyse, at B2B markedet forventer samme standarder som B2C. Hele 82 procent af kunderne beretter at de forventer den samme oplevelse, som når de handler privat.
De stigende krav til Always On som en del af hele forretnings- og eksistensgrundlaget hos virksomheder med en online tilstedeværelse stiller også større krav til den platform virksomheden hviler på. Både i forhold til in-house servere eller ekstern lagring af data, cloud samt GDPR og datasikkerhed, der i disse år med god grund er kommet enormt fokus på.
Dertil kommer behovet for fleksibilitet og såkaldt scalability – for når Black Friday, Cyber Monday og julehandlen rammer, er der ingen der har lyst til at sitet lukker ned på grund af manglende ressourcer.
Med den stigende tendens i forhold til video i marketing, avancerede interaktive apps og streaming generelt er der ingen tvivl om at der bliver øget behov for stabilitet og tempo. Og detailhandlen er slet ikke kommet rigtigt op i fart endnu i forhold til AR, VR og AI.
Analyser inden for detail- og e-handel slår fast at kundeoplevelsen er afgørende, og der intet der tyder på at det ændrer sig de kommende år. Men hvad der helt sikkert vil ændre sig er behovet for sikkerhed og båndbredde når det gælder storage-løsninger, der kan løfte opgaven.