En ny spørgeundersøgelse foretaget af bankportalen Mybanker afslører, at kundetilfredsheden i bankerne er steget markant, sammenlignet med 2021.
”Ikke overraskende” siger Mybanker.
I en ny spørgeundersøgelse foretaget af bankportalen Mybanker stiger mængden af tilfredse kunder, markant, sammenlignet med sidste år. I årets bankundersøgelse svarer 78 % af de adspurgte, at de ville anbefale deres bank til andre, mens tallet hed 67 % i 2021. Det er en stigning på 16 % sammenlignet med sidste år og samtidigt den højeste kundetilfredshed Mybanker har registreret i 6 år.
Hos Mybanker er resultaterne ikke en overraskelse
2020 og specielt 2021 var årene, hvor negative renter blev indført og bredt anvendt. Det har været et emne, hvor kunderne har haft meget stærke følelser. Af samme grund var der sidste år en meget lav tilfredshed i vores undersøgelse. I dag er negative renter mere bredt accepteret.
“Der er stadig mange, der er meget utilfredse med dem, men de fleste har indset, at det er samme betingelser de fleste steder og i en spørgeundersøgelse som vores, fylder det mindre end for et år siden. Vi hjælper stadig rigtigt mange med at skifte bank, men i dag har de fleste henvendelser udgangspunkt i ønske om at købe bolig, få kigget sine boliglån igennem, eller en direkte utilfredshed med egen rådgiver. Sidste år var der en eksplosion i henvendelser fra brugere, der gerne vil undgå negative renter, og det er tydeligt stilnet af nu” udtaler administrerende direktør for Mybanker, Johan Malmsten.
Forskel på ord og handling
Hos Mybanker har man årligt mellem 30.000-40.000 danske husstande, der søger om tilbud på at skifte bank, og den data giver nogle unikke indsigter i kundeadfærden på det danske marked.
”Fordi vi har en så stor brugerdatabase, og har adgang til kunderne, når bankskiftet er mest aktuelt, har vi næsten en live-opdatering i kundeadfærden hos danskerne. Det giver os nogle ret interessante indsigter, hvor Danske Bank er et godt eksempel. Der har været nogle ærgerlige sager om banken, og de scorer generelt ikke i den høje ende på forskellige spørgeundersøgelser. Men vi kan også se, at andelen af Mybanker brugere, der søger væk fra Danske Bank er faldet en hel del. Da det var på sit højeste i 2020 var mere end 25 %, der søgte ny bank via Mybanker Danske Bank kunder. Det tal er i dag tæt på 19 % – Altså et fald på ca. 25 % på kun 2 år” udtaler Jesper Ring Jakobsen, som er Strategichef hos Mybanker.
Det er en ret interessant observation, for mens kunderne på den ene side fortsat giver Danske Bank karakter i den lave ende, er det tydeligt at markant færre søger væk fra banken. Der er ikke altid en 1-til-1 sammenhæng mellem holdning og adfærd. Et andet godt eksempel på dette er pris:
“Vi ser hvert år, at pris er den faktor, flest angiver som værende vigtigst i et bankskifte. Alligevel kan vi også se, at det er mindre end halvdelen af tiden, at vores brugere vælger den billigste løsning, når de skifter bank via Mybanker. Det betyder ikke, at folk er klar til at vælge den dyreste løsning, de kan finde, men at parametre som tilgængelighed, kemi med rådgiver og bankens omdømme, kan være mindst lige så vigtige” afslutter Jesper Ring Jakobsen.