Undersøgelse: Servicebaserede virksomheder skal transformere sig selv for at vinde
Hjem UNDERSØGELSE Undersøgelse: Servicebaserede virksomheder skal transformere sig selv for at vinde

Undersøgelse: Servicebaserede virksomheder skal transformere sig selv for at vinde

Af Redaktionen

Den seneste rapport fra Pierre Audoin Consultants (PAC) (Professional Services In Europe: A Benchmark for 2022) tegner et billede af en stort set sund sektor med omkring to millioner servicebaserede virksomheder, der opererer i hele Europa.

Mens sektoren næppe er alene om at være blevet ændret for altid af de seneste to års turbulens, ser den ud til med succes at være forvandlet og i stand til at hjælpe andre med at gøre det samme.

Ligesom andre omstrukturerer arbejdsmønstre, fornyer kommercielle modeller og tilpasser sig skiftende kundebehov, gennemgår området “professional services” i sig selv en periode med massiv forandring. Men rapporten antyder, at professionelle serviceorganisationer (PSO’er) muligvis skal stramme op for at undgå en situation, hvor svage interne værktøjer og processer bremser fremskridt.

Mere end halvdelen (56%) af de 250 adspurgte i PAC-undersøgelsen sagde, at de forventer at se en vækst på op til fem procent. Mange (50 %) er afhængige af nye medarbejdere, da forretningen fortsat bliver disrupted af økonomisk stærke nystartede virksomheder med lidt eller ingen ældre it-infrastruktur, og mere end fire ud af fem (81 %) virksomheder ansætter aktivt.

Men der er ikke smult vande, og nedslidning af arbejdsstyrken er en faktor, der hænger over segmentet, hvor 30 % siger, at de lider under byrden af 20 % afgang. Og 60 % ser over 10 % afgang. En relateret faktor er, at ældre processer og teknologi holder dem tilbage, idet 71 % ser disse som en barriere for dynamisk forandring og innovation. De gamle systemers fodlænker kan anses for at være endnu vigtigere på et tidspunkt, hvor 40 % af den service baserede sektor ser ud til, at fusioner og opkøb er en førende kilde til vækst.

Dårligt vejr forude

Så lad os se lidt mere på disse punkter. I M&A er succes baseret på at kunne finde den rigtige formel for integration. Ofte vil virksomheder tage en blød tilgang, hvor den erhvervede virksomhed stort set efterlades uberørt i en mellemperiode. Men selv her, hvis sporing, fakturering og udnyttelse eller andre KPI’er ikke er harmoniserede, kan virksomhederne muligvis køre i den forkerte retning, eller i det mindste kæmpe for at opnå passende nøjagtige målinger.

Konsulenter, der sidder fast med gamle værktøjer, vil kæmpe for at inspirere deres folk, for generationen opvokset på cloud, mobil og enestående brugeroplevelser ønsker ikke at gå tilbage til den mørke tidsalder med knirkende klient/server-systemer og menuer med uendelige lister. Ydermere, efterhånden som flere professionelle servicebaserede organisationer tilbyder risiko-/belønningmodeller frem for gamle, tids- og materialeperspektiver, risikerer de også at skuffe kunder i, hvad der fortsat er en meget konkurrencepræget sektor. I en tid, hvor innovation og transformation er nøgleord, udsender det forkerte budskaber, hvis virksomheder tydeligvis er bundet af gammel kode og klodsede systemer.

At fokusere på trivsel, medarbejdertilfredshed og give den form for løbende læring, arbejde og karrieremuligheder, medarbejderne ønsker, vil være afgørende i en dynamisk sektor, hvor medarbejderne har næsten frit valg af arbejdsgivere. Servicebaserede virksomheder bliver nødt til at gå længere for at finde og fastholde folk. De bliver nødt til at tænke ud af boksen her.

Selvom det forståeligt nok er moderne at fokuserer på hvad den yngre generation ønsker, skal de også overveje værdien af ​​modne arbejdere og lokke erfarne mennesker til at blive på eller vende tilbage til arbejdet på vilkår, der passer dem, såsom deltidsroller. Vi kan ikke gå tilbage til de dårlige gamle dage, hvor størstedelen af konsulenternes tid blev brugt på vejen, nu hvor vi ved, hvor produktive vi kan være i den fjerne/virtuelle verden. En cocktail af stærk IT, HR og kultur vil gøre helt sikkert gavne.

Hvordan ser fremtiden ud?

Hvad ændrer sig ellers? PAC antyder, at rapporter om det kontorbaserede arbejdes død er blevet overvurderet. De fleste europæiske konsulentvirksomheder siger, at de forventer, at andelen på 50 % af fjernarbejde vil forblive uændret frem til 2025. Og selvom der er et vist spillerum for ejendomsrationalisering, spotter kun et mindretal (38 %) en chance for at nedskalere faciliteter gennem denne tidsramme. At finde hybridmodeller, der fungerer og understøttes af it-værktøjer og -systemer, kunne være endnu en mulighed for konkurrencemæssig differentiering.

Er AI en game-changer? Muligvis, ifølge næsten halvdelen (48%) af de adspurgte, der mener at AI har mulighed for at transformere deres organisationer. I dag rapporterer mange CIO’er om et stop/start-fremskridt, men det kan være dem, der accelererer og kommer igennem disse bump, der vil være i den bedste position til at lykkes.

Undersøgelse: Servicebaserede virksomheder skal transformere sig selv for at vindeDa vi alle håber på en tilbagevenden til bedre tider og endnu mere innovation for at bekæmpe de udfordringer, der ligger foran os, er PSO’er nødt til at modernisere sig selv for at være bedst i stand til at hjælpe andre til at gøre det samme. Det kræver, at man er villig til at tage sin egen medicin og omfavne dynamikken i mere hybrid arbejde og afsmittende effekter af det. Dette kan føre til meget forskellige organisatoriske strukturer og måder at generere indtægter på, men dem, der ikke kan imødekomme denne disruption direkte, kan selv blive forstyrret.

Tejn Vanting, Unit4

 

 

 

 

 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>