Udsigten til mere hjemme- og distancearbejde også efter coronanedlukninger øger cybertruslen for danske virksomheder, og derfor stiger behovet for bedre sikkerhed på mobiltelefoner og tablets også, lyder det fra Telenor.
Mange danskere har under coronapandemien oplevet, at grænserne mellem arbejds- og privatliv er blevet mere flydende.
Det er også tilfældet på mange af deres mobile enheder, erfarer Telenor, der ser flere eksempler på, at cyberkriminelle har fokus på at udnytte, at grænserne mellem privat og virksomhedsfølsomt indhold på mobile enheder står for fald.
– Vi kan se, at hackerne er blevet mere kreative, og det er naturligt nok, fordi det ikke har haft den store bevågenhed tidligere – især ikke hos de mindre virksomheder, siger erhvervsdirektør i Telenor, Mikkel Kruse.
Nye muligheder for beskyttelse
Landets næststørste teleselskab lancerer derfor nu en række nye sikkerhedsløsninger, der er målrettet virksomheder, der har mobiltelefoner eller tablets ude hos deres medarbejdere.
– Grænserne mellem, hvad der er privat, og hvad der skal holdes inden for virksomhedens virtuelle mure, risikerer at blive brudt ned, når en mobiltelefon eller en tablet bliver brugt både privat og erhvervsmæssigt. Derfor handler det om at sikre god styring af devicen og sikre virksomhedens data, så den ikke falder i hænderne på de forkerte mennesker, siger Mikkel Kruse.
Mobile Device Management- og vidensbaserede løsninger
Konkret vil Telenor tilbyde et nyt Mobile Device Management-abonnement, hvor den enkelte virksomhed kan få skærmet sine data på de mobile enheder, så de er beskyttet mod cyberkriminelle.
– Vi kommer også med to vidensbaserede løsninger i form af e-learningforløb til virksomhedernes medarbejdere og en indsigtsrapport, der kan give den enkelte erhvervskunde et indblik i, hvordan de står rent it-sikkerhedsmæssigt i dag, og hvordan de kan forbedre sikkerheden, siger Mikkel Kruse.
Ifølge Telenors erhvervsdirektør handler det ikke om at tegne et skræmmebillede af, hvor galt det kan gå, hvis ikke man gør noget.
– Men det er vigtigt at forholde sig til problematikken og være klar over, at det er muligt at sikre sig godt, uden at det skal være meget kompliceret og indgribende i hverdagen. Og som teleselskab skal vi tage ansvaret for at skabe en tryg og sikker forbindelse på os, siger Mikkel Kruse.