Som den fjerde forretningsenhed i det nye Groupe Renault, vil Mobilize som det hedder, udvikle produkter og teknologiske løsninger for at styrke deleøkonomien, når det gælder biler.
I store dele af verden skifter man fra at eje til at bruge biler. Herhjemme er f.eks. Green Mobility vokset betydeligt siden introduktionen i 2016, hvor man etablerede sig i København med en lang række Zoe elbiler.
Siden er Aarhus og syv andre byer i for eksempel Norge og Belgien også kommet med på vognen. Og det er netop fremtidens behov for intelligente delebilsløsninger, som Groupe Renault fokuserer på med etableringen af den selvstændige forretningsenhed Mobilize.
Kernen i det er en række forskellige biltyper, der alle har det til fælles, at de er 100 % elektriske. Den mest interessante er måske konceptbilen EZ-1 – en lille bybil. Den er designet med det formål at være en delebil.
Brugerne betaler kun for den tid/distance de bruger bilen, der er naturligvis nøglefri adgang – og brugerne styrer alt fra en app. Der er plads til to personer i bilen, som kun er 2.3 meter lang – og dermed er nem at komme rundt i, og er nem at parkere.
De store glasdøre giver maksimalt godt udsyn til byen, og bilen har et batteri, der kan skiftes, så man behøver ikke at oplade batteriet – det bliver blot skiftet. Bilen er bygget i 50 % genanvendte materialer, og 95 % af bilen vil kunne genanvendes, når den engang skal skrottes.
Udover den lille EZ-1 bliver den kommende Dacia Spring også en del af flåden i Mobilize. Derudover kommer en større bil med plads til fem, og sidste og slet ikke mindst, en modulerbar lille varevogn, designet til last mile delivery.
Mobilize er et selskab, der håndterer alt fra abonnementsløsninger, opladning, finansiering og datahåndtering på delebilerne. Det er forventningen, at det nye forretningsområde om blot ti år vil stå for 20 % af Groupe Renaults indtjening, og er dermed et supplement til den traditionelle forretningsmodel, hvor man sælger biler til kunderne.
Det er også tanken, at Mobilize skal samarbejde med andre aktører om at skabe delebilsmobilitet. Det kan være virksomheder, kommuner eller offentlige institutioner. Og Mobilize tilpasser sin forretning alt efter kravene fra de eksterne partnere. Fra free floating car sharing til faste ruter, og man tilretter de enkelte biler til de individuelle behov der måtte være.
Endnu er der ikke sat tidspunkt på, hvornår Mobilize går i luften med de første produkter og ydelser. Men der er forventningen, at det allerede bliver i år, hvor Dacia Spring Electric introduceres som delebil.