57 procent af danske virksomheder leverer ikke digital adgang til virksomhedens nøgledokumenter. Det kan gøre det umuligt for medarbejderne at arbejde hjemmefra.
Ifølge tal fra Eurosat ligger danske virksomheder i den europæiske top, hvad angår digitalisering i erhvervslivet.
Topplaceringen bunder dog i et noget spinkelt grundlag, idet kun cirka fem procent af danske virksomheder ifølge Eurostat har en høj grad af digitalisering. Med andre ord er det digitale potentiale i høj grad til at få øje på i størstedelen af danske virksomheder.
At der fortsat er lang vej til målet, er også konklusionen hos Canon, der har undersøgt status på danske virksomheders digitalisering af forretningskritiske nøgledokumenter, hvilket udgør en af de primære forudsætninger for lade medarbejderne arbejde fra distancen. Det er sket i en undersøgelse udført af YouGov, hvor 57 procent af de adspurgte danske virksomheder svarer, at deres medarbejdere ikke har sikker og nem adgang til alle vigtige dokumenter, medmindre medarbejderne er fysisk til stede på arbejdspladsen.
”Vi må konstatere, at en ret stor del af erhvervslivet i Danmark stadig ikke udnytter de digitale muligheder, der kan gøre virksomhederne mere effektive og konkurrencedygtige – ofte endda ved at søsætte relativt simple initiativer. Der er ingen grund til at hvile på laurbærrene i forhold til Danmarks grad af digitalisering, for denne undersøgelse peger i retning af, at vi måske slet ikke er så langt fremme, som vi går og tror,” siger Thomas Kronbo, kommerciel direktør i Canon.
Han understreger, at fordelene ved hjemmearbejde er uden for rækkevidde for de virksomheder, hvor medarbejderne ikke har adgang til de samme dokumenter fra privaten som på kontoret. Det kan være fakturaer, kontrakter og diverse bilag.
”Der er mange fordele forbundet ved at gøre virksomhedens dokumenter tilgængelige digitalt uanset medarbejdernes fysiske placering. For mange medarbejdere er det simpelthen en nødvendighed, hvis de skal kunne arbejde fra distancen. Ansatte i bogholderiet har for eksempel brug for at have adgang til ordrer og fakturaer hjemmefra. Sådan er der i den gængse virksomhed masser af nøgledokumenter, og det kommer til at skabe store problemer, hvis medarbejderne ikke kan tilgå dem,” siger Thomas Kronbo.
I undersøgelsen svarer 70 procent af de adspurgte danske virksomheder, at de ikke er i mål med digitaliseringen af virksomhedens dokumenthåndtering. For 13 procent af virksomhederne gælder det sågar, at de slet ikke har planer om at digitalisere håndteringen af dokumenter.
Digitalisering af dokumenthåndtering skal overordnet forstås sådan, at en virksomhed gør sine data og dokumenter digitale og let tilgængelige for medarbejderne med det formål at undgå manuelle og fysiske print- og arkiveringsprocesser samt for at gøre det muligt for medarbejderne at arbejde fra distancen.
Af undersøgelsen fremgår det ligeledes, at cirka en fjerdedel af de adspurgte virksomheder stadig har fysiske godkendelsesprocedurer for diverse forretningskritiske dokumenter som fakturaer, kundetilbud, bestyrelsesreferater og kontrakter.
Det svarer de adspurgte på spørgsmålet ”Hvilke af disse dokumenter har I nem og sikker digital adgang til, uanset hvor medarbejderne arbejder fra (det er muligt at markere flere svar)?
Alle 43 procent
Fakturaer 43 procent
Kontrakter 33 procent
Bilag 33 procent
Kundetilbud 28 procent
Ingen af delene 9 procent
Ved ikke 11 procent
Det svarer de adspurgte på spørgsmålet ”Har din arbejdsplads planer om at digitalisere al dokumenthåndtering, eller er dette allerede gjort?
Ja, vi har digitaliseret al dokumenthåndtering 30 procent
Ja, vi har digitaliseret dele af vores dokumenthåndtering 43 procent
Nej, vi har ikke digitaliseret vores dokumenthåndtering
og har ingen planer om at gøre det 13 procent
Nej, vi har ikke digitaliseret vores dokumenthåndtering
men digitalisering er en del af vores fremtidige strategi 5 procent
Ved ikke 9 procent