Sammen hver for sig. Sådan lyder opfordringen fra myndigheder og eksperter, og det har danskerne i dén grad taget til sig.
Alt socialt samvær er skruet ned på et minimum, men danskerne har fundet andre veje til at holde kontakten i en svær tid. Nye tal fra teleselskabet 3 viser, at dataforbruget på videoopkalds-app’en FaceTime på kort tid er fordoblet.
Mens mange danskere er i karantæne og endnu flere frivilligt holder sig hjemme og aflyser sociale arrangementer, stiger forbruget af digitale video- og samtaletjenester. Det viser nye tal fra teleselskabet 3, som har målt udviklingen i dataforbruget på en række af de mest populære apps.
Særligt app’en FaceTime, der bruges til videoopkald, stikker ud. Her er dataforbruget på blot to uger fordoblet. Det samme gælder dataforbruget på Microsoft-apps, som bl.a. dækker over Skype og samarbejdsplatformen Teams, der også begge giver mulighed for videoopkald.
”Normalt ser vi løbende en støt stigning i brugen af beskedtjenester og sociale medier, men det er helt usædvanligt, at lige netop videoopkald stiger så voldsomt. Det vidner om, at almindelige telefonopkald, beskeder og Instagram-opdatering ikke kan dække vores sociale behov i længden. Lige nu har mange brug for at kunne holde nær kontakt med venner og familie, og der har det bare en særlig betydning at kunne se hinanden i øjnene,” siger David Elsass, der er direktør for 3’s privatmarked.
Også når det gælder en række andre digitale tjenester ser 3 lige nu en stigning i dataforbruget i selskabets netværk. Det gælder bl.a. Netflix, som er steget med knap 20 %, og børnenes favorit-app TikTok, der er steget med 25 %. Danskerne får dog også noget arbejde fra hånden – 3 har nemlig målt en 25 % stigning i dataforbruget på mail-app’en Outlook.