Salesforce nye rapport “State of Marketing” viser, at AI og marketing er en kombination, der skaber store forventninger i virksomhederne og mere indflydelse for marketingafdelingen.
Salesforce har netop frigivet deres State of Marketing rapport, der viser at marketing indtager en stadig mere central rolle. Ifølge rapporten anser næsten halvdelen (45 procent) af de adspurgte marketing for at være den afgørende faktor i forhold til at drive kundeoplevelsen fremad på tværs af hele virksomheden – det er en fremgang på hele 24 procent i forhold til sidste år.
“Marketingafdelingen har en unik rolle med sin forståelse for forbrugerens behov og forventninger. I 2019 burde alle marketingchefer fokusere på at udnytte dette og indtage en større position i ledelsesgruppen,” udtaler Lotta Laurin, Marketingchef i Norden hos Salesforce.
Personaliseringen er drevet af AI
I takt med at AI fortsætter med at blive udviklet benytter marketing også de nødvendige værktøjer til at kunne spå om kunderejsen og personalisere sine tilbud. Andelen af marketingfunktioner, der har taget AI til sig er øget med 45 procent siden 2017. Et tal der forventes at vokse med 257 procent globalt over de kommende to år.
I Norden er det 38 procent, der anvender AI i deres arbejde og 38 procent anvender stemmebaserede-assistenter i kommunikationen. Dette kan sammenlignes med USA, hvor kun 21 procent anvender AI og 28 procent anvender stemmebaserede-assistenter, og Storbritannien hvor tallene er henholdsvis 31 procent og 27 procent. Yderligere 80 procent vurderer at personaliserede budskaber og skræddersyede kunderejser er stærke elementer i marketingindsatsen.
Tillid er afgørende
Nye krav til integritet og data-beskyttelse har også medført at forbrugerens tillid til brandet er blevet et spørgsmål med høj prioritet. Over halvdelen (51 procent) af alle adspurgte siger, at de er bevidste om hvilke krav der gælder, men kun 30 procent er helt tilfredse med deres formåen i forhold til at håndtere balancen mellem at leve op til data-beskyttelseskravene og forventningen om personaliseret dialog.
43 procent af de nordiske marketingafdelinger vurderer, at de gør mere, end hvad der kræves for at leve op til at kravene om forbrugerintegritet.
“Marketing vender sig i stadig stigende grad mod AI for at kunne udnytte data til at skabe personaliseret kommunikation. Men præcis som i andre store teknologiskift medfører stigningen af AI i marketing en række nye spørgsmål. Som følge af de nye regler om data-beskyttelse er det en nødvendighed at opnå forbrugernes tillid. Mere end halvdelen af alle marketingteam er nu mere opmærksomme på at finde en balance mellem personalisering og dataintegritet end de var for to år siden,” siger Lotta Laurin.