Mange betaler med kreditkort i ferien, og EnterCards svindeleksperter har samlet deres bedste tips.
Kreditkort er et sikkert betalingsmiddel, men for at undgå problemer med betalinger anbefaler vi at være ekstra opmærksom i visse situationer.
1. Lejebil
Hver sommer får EnterCard spørgsmål af kunder om efterdebiteringer fra biludlejningsfirmaer. Biludlejeren kan senere debitere dig, hvis du har leveret bilen med tom tank, fået bøder eller lignende. Er bilen derimod blevet beskadiget eller noget er stjålet fra den, skal der indhentes samtykke fra dig, før de eventuelt trækker beløbet på kortet.
Vores sikkerhedseksperter beder dig om at være opmærksom ved køb af forsikringer. De er ofte inkluderet i prisen, men det sker at biludlejere prøver at sælge dig ekstra forsikringer. Hvis du underskriver forsikringen, har du accepteret den. Så kan vi ikke hjælpe dig i en reklamationssag.
Før du rejser er det fornuftigt at kontrollere, om du allerede er dækket gennem rejseforsikringen, eller om det kan betale sig at købe en selvrisikoforsikring for lejebil gennem kreditkortet. EnterCard tilbyder selvrisikoforsikring for lejebil for flere af vores kort.
2. Gem dine kvitteringer
Gem alle kvitteringer, når du bruger dit kreditkort i udlandet. Så kan du sammenligne kvitteringerne med fakturaen efterfølgende. Hvis du lejer bil, bestiller hotel eller krydstogt, er det fornuftig at gemme al korrespondance med sælgeren. Så står du stærkere i en eventuel reklamationssag.
3. Ferieplanlægger
Husk at bruge ferieplanlæggeren i netbanken, hvis du skal på ferie i udlandet. Du sikrer, at kortet fungerer optimalt ved at informere os om, hvornår du rejser, og hvad din destinationen er.
4. Kopivarer
Der er desværre useriøse aktører, som prøver at sælge dig kopivarer. Kontroller altid varen grundigt, før du køber den. En god tommelfingerregel er, at hvis noget er for godt til at være sandt, så det er som regel sådan.
5. Udlever ikke kortet
Vores eksperter opfordrer dig til ikke at give kortet fra dig, når du skal betale. Bed hellere sælgeren om at hente betalingsterminalen. Hvis det ikke er muligt, så gå med hen til terminalen.
6. Afvist køb
Vi gør alt for at forhindre misbrug, og vores sikkerhedssystem overvåger alle transaktioner døgnet rundt. Hvis vi har mistanke om misbrug, bliver kortet afvist ved køb, og vores sikkerhedssystem tager kontakt med dig på sms eller anden måde.
7. SMS-tjeneste
Vores SMS-tjeneste informerer dig, hvis du har indtastet forkert PIN-kode, og om dækning på kortet. I dit produkts netbank og app finder du også PIN-koden, saldo og en række andre tjenester.
8. Stjålet kort
Læg telefonnummeret til spærretjenesten for dit kort ind på mobilen, før du rejser. Ring til spærretjenesten så hurtigt som muligt, hvis uheldet er ude, og du mister eller bliver frastjålet kortet. Det kan være fornuftigt at tage ekstrakort med på rejser, og opbevar aldrig kortet og PIN-koden sammen.
9. Betal i lokal valuta
Når du betaler med kort i udlandet bliver du ofte spurgt, om du vil betale i lokal valuta eller danske kroner. Vælg lokal valuta, fordi du som regel får den bedste vekslekurs.