I dag offentliggør Telenor-koncernen resultatet for første halvår af 2022.
Telenor Danmark kommer ud af andet kvartal med vækst i serviceomsætningen, herunder øget salg inden for nye forretningsområder.
Telenor Danmark fortsætter den positive udvikling og går ud af andet kvartal af 2022 med en serviceomsætning på 670 mio. kr., hvilket er 5 % højere end samme kvartal i 2021, og en samlet EBITDA-indtjening på 256 mio. kr. Den stigende indtjening er drevet af vækst i mobil- og bredbåndsforretningen samt øget efterspørgsel på tillægsservices som fx mobilforsikring og NetSikker Plus hos privatkunderne og sikkerhedsprodukter til erhvervssegmentet.
”Kerneforretningen vokser som forventet, og derudover er det utroligt positivt, at vi i højere grad end tidligere ser vækst komme fra nye forretningsområder. Takket være en stor fokuseret indsats og nogle benhårde prioriteringer i organisationen, ser vi klart dette som et tegn på, at vi lykkes med at gøre os endnu mere relevante for vores kunder,” siger Lars Thomsen, der er administrerende direktør i Telenor Danmark.
Kvartalets resultat er 2 % lavere end samme kvartal i 2021. Men det er der ifølge Lars Thomsen en god forklaring på:
”De stigende udgifter til el, generelle prisstigninger og øget aktivitetsniveau sammenlignet med samme periode sidste år påvirker det samlede resultat negativt. Men underliggende har det været et rigtig godt kvartal. Hvis vi tog de stigende elpriser ud af ligningen, ville andet kvartal se overordentligt positivt ud. Vores drift er sund og stabil, og i den kommende tid vil vi fortsætte med at investere i digitalisering af forretningen og den gode kundeoplevelse og i modernisering af vores netværk.”
Glad og tilfreds kundebase i vækst
I Telenor Danmark har det netop afsluttede kvartal budt på positiv kundetilgang både på mobil og bredbånd. Antallet af mobilkunder er nu på 1.655.000, hvilket er 2.000 flere end ved udgangen af første kvartal af 2022, mens antallet af internetkunder er steget fra 116.000 til 118.000 i samme periode.
”Der er kamp om kunderne på det danske telemarked, og derfor er vi selvfølgelig glade for kundernes loyalitet, og at flere vælger os til. Kunderne reagerer positivt på vores tryghedsposition og tilkendegiver, at Telenor giver dem et trygt digitalt liv med services som NetSikker, ID Vagt og høje standarder for kundeservice. Selvom vi i øjeblikket moderniserer netværket i forbindelse med opgraderingen til 5G, er vi lykkes med at gøre det på en måde, der ikke ser ud til at påvirke den generelle kundetilfredshed – tværtimod,” siger Lars Thomsen.
Netop effekten af god kundeservice mærker CBB. For tredje år i træk og for fjerde gang på bare fem år har CBB vundet en Loyalty Award for at have mobilbranchens mest tilfredse og loyale kunder.
En stadig stærkere erhvervsforretning
Også i Telenor Erhverv fortsætter den positive vækst, hvor både nye offentlige kunder og flere større virksomheder er blevet en del af kundeporteføljen i det første halvår af 2022.
Ifølge Lars Thomsen er Telenor Erhverv ikke blevet valgt på deres priser men på grund af det konstante fokus på kundernes behov:
”Vores erhvervsforretning fortsætter de gode takter, og væksten i denne del af Telenor ser ikke ud til at stoppe foreløbig. Vi oplever, at kunderne kommer til os på grund af vores service og kvaliteten i vores leverancer. Samtidig har vi et skarpt blik rettet mod, hvordan vi styrker og udvikler vores position på erhvervsområdet til gavn for vores kunder, og her spiller partnerskaber en større og større rolle.”
For nyligt kunne Telenor Erhverv offentliggøre et strategisk partnerskab med Dubex, der leverer løsninger inden for cybersikkerhed. Via det nye partnerskab vil Telenor tilbyde sine kunder overvågning af deres digitale infrastruktur via Dubex’ Cyber Defence Center, og Telenor styrker således sin portefølje af sikkerhedsprodukter over for det stigende antal erhvervskunder, der ønsker en dybere og bredere dialog om sikring af deres kritiske infrastruktur.