Det er en velkendt realitet, at den globale pandemi driver digitaliseringen for mange virksomheder. I Dattos seneste State of the MSP-rapport kan vi derfor læse om spændende ændringer i den måde, virksomheder håndterer deres it-sikkerhed på.
Virksomheder i alle brancher med vidt forskellige forretningsmodeller har den seneste tid været udsat for store udfordringer. En eksplosion i fjernarbejde, en intensivering af cyberangreb og manges overgang til skyen er nogle af de faktorer, der har bidraget til de ændrede vilkår.
Vi har derfor talt med Scott Gower, nordisk salgschef hos Datto, der har base i København. Vi beder ham om at fremhæve nogle af de ting, som deres nye rapport påpeger.
Bedre kontrol af it-omkostningerne
“Vi interviewede i år hele 1.800 MSP’er (Managed Service Providers), hvoraf ca. 150 var fra norden. Det, der virkelig skiller sig ud fra et nordisk perspektiv, er, at ikke mindre end 98 % af de adspurgte nordiske MSP’er siger, at de nu tilbyder abonnementsbaserede sikkerhedsløsninger til deres kunder,” forklarer Scott og fortsætter.
“Tendensen begyndte i USA allerede før pandemien. Og nu er de nordiske lande på forkant med at indføre abonnementsbaserede løsninger. Det skyldes sandsynligvis, at det her er almindeligt, at virksomhederne har mange cloud-løsninger, hvilket bidrager til større fleksibilitet. Og så ser vi som sagt, at pandemien i sig selv også er drivkraften bag denne udvikling,” siger han.
Så hvilke fordele ser virksomhederne ved denne tilgang?
“Jeg tror, det vigtigste, der tiltaler kunderne, er, at de får mere kontrol over deres it-omkostninger. De betaler et fast månedligt gebyr og undgår, at der dukker uventede omkostninger op. For det andet tror jeg, at det faktum, at man kun betaler for det, man bruger, er attraktivt for mange,” siger Scott.
Gensidig interesse i at løse driftsforstyrrelser hurtigt
Han tilføjer, at den abonnementsbaserede tilgang ses som en forsikring mod langvarig og unødvendig nedetid. En af forklaringerne på dette er, at alle involverede parter ønsker, at fejlen skal løses så hurtigt som muligt.
“Det er selvfølgelig altid tilfældet, men det er umuligt at ignorere, at der er ekstra fokus på at løse en driftsforstyrrelse, når kontrakten er baseret på en fast månedlig pris. Det betyder også, at leverandøren arbejder proaktivt for at forebygge eventuelle fremtidige problemer. Hos Datto tilbyder vi uddannelse som en måde at forebygge unødvendige fejltagelser og skabe ro i sindet for vores kunder og partnere,” siger Scott.
Han mener, at en af de absolut største udfordringer i den seneste tid er de stadig mere intense og kreative ransomware-angreb. Det kompliceres af, at med fjernarbejde er den daglige fysiske kontakt på arbejdspladsen mere eller mindre forsvundet. Det betyder, at medarbejderne ikke har den samme indsigt i, hvad deres kolleger arbejder med i øjeblikket.
“Forestil dig, at jeg er din chef, og at vi ikke har den samme daglige kontakt som før pandemien. En dag får du en e-mail om en medarbejderundersøgelse. Afsenderen er Scot Gower. Jeg staver mit navn, Scott, med to t’er, men det er selvfølgelig meget nemt for modtageren af e-mailen at overse det og klikke på det vedhæftede link. Et ransomware-angreb er derefter i gang. For os er en af de største udfordringer at beskytte vores kunders data og, hvis skaden er sket, hjælpe dem med at genopbygge deres it-miljø på en smidig og sikker måde.” slutter Scott Gower fra Datto.
Læs mere i State of the MSP-rapporten her.