Sommeren er højsæson for IT-svindlere – Sådan beskytter du virksomheden mod IT-angreb i ferien
Hjem SIKKERHED Sommeren er højsæson for IT-svindlere

Sommeren er højsæson for IT-svindlere

Af Redaktionen

Sommerferien står for døren, og lige nu glæder mange sig til en lang og skøn ferie.

Men IT-svindlerne holder ikke ferie.

Faktisk stiger risikoen for cyberangreb og svindel i løbet af sommeren. Dennie Karlsson, Group CISO hos Dustin, deler her sine bedste tips til at undgå IT-angreb i ferien.
Bevar roen

I ferieperioder stiger antallet af phishing-mails. Det er mails, der ser ud til at komme fra f.eks. virksomhedens administrerende direktør, og hvor modtageren opfordres til at agere hurtigt. Oftest handler det om at få adgang til penge og/eller adgangskoder.

Sommeren er højsæson for IT-svindlere – Sådan beskytter du virksomheden mod IT-angreb i ferien

Dennie Karlsson, Dustin

– Hvis man får en mail af denne type, er det vigtigt at bevare roen og ikke agere på de krav, der opfordrer til hurtig handling. Hvis man får en e-mail fra virksomheden om, at man skal agere nu, bør man kontakte sine kolleger og tjekke, om det virkelig passer, i stedet for at handle direkte på de krav, der stilles. Angriberne udnytter vores ønske om at opfylde vores pligter. De bruger tidsmangel til at få os til at handle uden at tænke kritisk, siger Dennie Karlsson.

Multifaktorgodkendelse og Password Manager

Multifaktorgodkendelse (MFA) øger stadig beskyttelsen i betydelig grad. Derfor anbefales MFA kraftigt til både virksomhedssystemer og private applikationer som f.eks. Instagram, Facebook og LinkedIn. Dennie Karlsson opfordrer også til at bruge adgangshåndtering (Password Manager):

– Angribere er oftest ude efter legitimationsoplysninger (credentials). Derfor vil jeg gerne slå et slag for, at man bruger en form for adgangskodehåndtering til at holde styr på alle sine adgangskoder og sikre, at ingen adgangskoder anvendes på mere end ét sted, fortæller han.

STAR-metoden

Man kan også mindske risikoen for IT-angreb ved at bruge den såkaldte STAR-metode: Stop, Tænk, Spørg (Ask) og Rapportér.

– Hvis man er i tvivl, er STAR metoden god at gå ud fra. Stop eller klik ikke videre, og udfør ikke andre handlinger. Tænk en ekstra gang, og vurder risikoen ud fra, hvad du ved. Spørg andre om deres opfattelse, og rapportér mistanke om IT-angreb, afslutter Dennie Karlsson.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>