Der er en revolution på vej inden for IT-udvikling
Hjem NYHEDER Der er en revolution på vej inden for IT-udvikling

Der er en revolution på vej inden for IT-udvikling

Af Redaktionen

Når software bliver stadigt vigtigere og samtidig sværere at udvikle, har en fræk ny portugisisk udfordrer løsningen. Drop koden og byg applikationerne hurtigere.

Der er en revolution på vej inden for IT-udvikling 1

Paulo-Rosado direktør , OutSystems

OutSystems (Amsterdam) er et relativt nyt navn indenfor IT til erhvervslivet i Danmark. Men globalt er OutSystems en gigant inden for et segment, som vokser hurtigt. Det handler om low-code, og som ordet antyder, går det ud på at bygge applikationer og webtjenester med en markant lavere mængde kode end traditionelt.

Tanken er, at en mindre kode-mængde skal give hurtigere, enklere og bedre systemudvikling. Men kan man tilpasse de applikationer, der bliver bygget? Ja, det er spørgsmålet. Det mener man naturligvis hos OutSystems, og virksomhedens globale fremgang tyder på, at de har noget at byde ind med.

Low-code har traditionelt været forbundet med mindre virksomheder og teams. Det forsøger OutSystems at ændre på, og samtidig revolutionere hvordan applikationer bliver bygget i almindelighed. Det skal ske med hjælp af den spritnye version 11 af OutSystems platform.

Ved et dynamisk indlæg, som hovedtaler på virksomhedens konference NextStep, i Amsterdam i mandags, berettede virksomhedens grundlægger og administrerende direktør  Paolo Rosado om, hvordan moderne, og som han beskriver det, nødvendige arbejdsgange bliver inkluderet i OutSystems platform.

Han understreger særligt fire punkter i den nye version 11 som i høj grad hænger sammen:

* Agilt arbejde i stor skala, for store virksomheder.

* Smidig sammenkædning mellem drift, udvikling og andre faser i en applikations livscyklus.

* Fokus på brugeroplevelsen når applikationerne bliver designet og bygget.

* Rapportering og analyse af data og hvordan applikationerne anvendes.

Dertil kommer fleksibel drift (cloud, eget datacenter og hybridløsninger), fokus på mobile enheder, webapplikationer og andre elementer, der er nødvendige i dag.

Hvad der er interessant ved OutSystems, foruden at være en udfordrer med en anderledes løsning end de traditionelle, er at beskrivelserne, af de forskellige dele af helheden, hænger sammen. Det gælder såvel den tekniske del som arkitekturen, organisatorisk og inden for forretningsudvikling.

Spørgsmålet er, hvor meget det afhænger af Paolo Rosados pædagogiske evner, eller af ræseonnemnthvordan funktionaliteten faktisk er blevet implementeret. Den argumentation som er givet hænger helt sikker godt sammen.

Men – hvordan går det så? Virksomheden er ikke børsnoteret, men man oplyser, at der var en omsætning på mere end hundrede millioner dollar, rundt regnet 650 millioner kroner (i dagens valutakurs) i 2017. I dag er der 1.071 ansatte (nyeste tal fra i mandags) og mere end 1.000 kunder i kategorien store virksomheder.

– Idealkunden er en stor virksomhed, men vi har også mellemstore og små kunder, oplyser Rui Pereira, Vice-administrerende direktør med fokus på digital tranformation, i forbindelse med et interview med IT-kanalen i Amsterdam.

Tanken er, at fordelen med low-code arbejdsmetoden skal komme mere til sin ret i store organisationer med store teams og omfattende IT-arkitektur. Analogt med dette mener man, at tidsbesparelser i små mængder i mindre projekter, bliver til store tidsbesparelser i større projekter.

Den store udfordring er naturligvis at overbevise kunderne om at udskifte deres traditionelle løsninger med en ny måde at arbejde på. Selvom der findes løsninger til teknisk integration med traditionelle applikationer, så de kan bevares, kan det være en udfordring at skifte arbejdsmetode, også selvom man mener, det kan give fordele.

– En del CIO’er, jeg taler med, har behov for store forandringer for at få styr på systemudviklingen, andre vil starte i mindre målestok. Vi arbejder med begge typer kunder, beretter Rui Pereira.

OutSystems har hovedkontor i Lissabon og flere kontorer i USA. I Danmark er virksomheden i år ved at tage fart med lokal tilstedeværelse og man er i dialog med flere potentielle kunder. Et stort ønske er at tiltrække både konsulenthuse og produktionsvirksomheder udover slutkunder.

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>