Få overblik over priser her
Hvad koster det at lade en elbil op ude og hjemme?
Få overblik i denne blogpost, hvor vi kommer ind på kWh-priser til elbiler, men også til Tesla og plug-in hybrid. Vi afslutter med fem tips til at spare penge på strøm og opladning.
Blogposten er én ud af en række guides på barry-bloggen til elbil-interesserede – både nybegyndere og erfarne.
Hvor meget koster det at oplade en elbil hjemme?
De månedlige omkostninger afhænger først og fremmest af, hvor meget du kører, men også af om du du lader på farten en gang imellem. Som et slag på tasken, skal du dog regne med en månedlig udgift på mellem 600-1.200 kr., hvis du kører 20.000 km. om året (FDM). Det store spænd skyldes netop, at prisen afhænger af ladeløsning og eventuelle abonnementer til opladning af elbilen.
Når det er sagt, er opladning hjemme den billigste løsning for de fleste bilister, medmindre man kører rigtigt mange km. om året og lader en del ude. Lader du altid hjemme og kører mellem 10-25.000 km., kan du faktisk spare flere tusinde kroner om året i forhold til fastpris-abonnementer. Det er forudsat, at man har et serviceabonnement til ladestanderen, så man kan modtage refusion af elafgift. Med serviceabonnement får du refusion på ca. 1,10 kr. per kWh du bruger til bilen. Får man strøm gennem sin almindelige el-leverandør til en pris på ca. 2,5 kr. per kWh, kan det derfor være en halvering af kWh-prisen.
Du kan læse mere om, hvornår opladning af elbil uden abonnement er smart her. Se mere om opladning hjemme her.
Hvad koster det at lade en elbil op ude?
KWh-priser på farten er som regel en del højere end hjemme og svinger fra ca. 2,5-5,5 kr. afhængigt af ladehastighed på standeren – jo hurtigere opladning, jo højere er kWh-prisen typisk. Disse priser forudsætter dog en aftale med udbyderen af ladestanderen, eks. via. kort, ladebrik eller app – der være f.eks. være tale om et engangsbeløb for brikken, eller en også småt månedligt abonnement på f.eks. 99 kr., for en fast kWh-pris. Priserne på opladning på farten helt uden en aftale kan nemt være over det dobbelte, så her er en mindre aftale til brug af ladenetværket smart, hvis man lader ude en gang imellem.
Jo mere man oplader på farten, desto mere attraktive bliver de såkaldte flat-rate abonnementer. Så kører man mange km. og er nødt til at lade ude ofte, kan en pakkeløsning med fri opladning (evt. inkl. ladeboks til hjemmet i aftalen) være billigst. Så får man ubegrænset opladning for et fast månedligt beløb på ca. 600-800 kr. Nogle af de store udbydere er dog begyndt at lave abonnementer til bilister, der kører mindre for f.eks. 400 kr. om måneden, hvor et antal kWh er inkluderet. E.ON har også en løsning, hvor man kun betaler for forbrug. Man betaler dog en lidt højere kWh-pris her og kun 5.000 km. er inkluderet – men det kan være et bud, hvis man ikke har mulighed for at få installeret en ladeboks i hjemmet og kun kører lidt. FDM har lavet en oversigt over udgifter til strøm, baseret på hvor meget du kører og lader hhv. ude og hjemme her.
Hvem der er den billigste udbyder afhænger af dine kørsels- og ladebehov og der er mange at vælge imellem. De der har flest ladestandere i Danmark er Clever og E.ON – Tesla har også mange, men det er kun Tesla-biler, der kan bruge det netværk.
Hvad koster det at lade en Tesla op?
Du står overfor samme valg med en Tesla: Opladning derhjemme eller ude? Du kan begge dele, og opladningen koster det samme – i hvert fald når det gælder abonnementer og opladning på andre udbyderes standere. Hvis du vil oplade hjemme, kan du købe en specifik Tesla hjemmelader. Den hedder en Wall Connector. På Teslas hjemmeside har de en liste over anbefalede elektrikere, de samarbejder med.
Men hvor adskiller Tesla sig mere? Jo Tesla har en fordel gennem netværket af Superchargers. De kan lade din Tesla op ekstremt hurtigt til en kWh-pris på ca. 2,6 kr., som er relativt lav. Så derfor har man en fordel som Tesla-ejer både pga. tid og pris på opladning ude. Det mere overordnede økonomiske forspring for Tesla-ejere gælder, hvis man har egen ladeboks med refusion af elafgift, og man oplader på farten via. Supercharger-netværk en gang imellem.
Ligesom for andre bilmodeller gælder det, at jo mere du kører og lader ude, jo bedre kan flat-rate abonnementerne betale sig. Hvis man som Tesla-ejer kører over 25.000 km. om året og lader ude mere end 30% af gangene, er flat-rate abonnementerne billigst. For andre bilmodeller skal man blot køre ca. 17.000 km. om året, hvis man lader ude 30% af gangene, før fri opladning er billigst. (Forbrugerrådet Tænk, Juni 2021). Begge eksempler er med serviceabonnement med refusion (og derfor egen ladestander).
Hvad koster det at lade en hybridbil op?
Vi har været godt omkring elbiler, men hvad koster det at oplade en plug-in hybrid? Det korte svar er, at de samme regler gælder for kWh-priser ude og i hjemmet. Dog koster et abonnement til ubegrænset opladning hos f.eks. Clever mindre end for elbiler. Du kan få det til en månedlig pris på 295 kr., men det er måske ikke så overraskende, fordi plug-in hybrider bruger langt mindre strøm end elbiler, da de jo også bruger traditionelt brændstof. På den måde bliver elregningen lavere end for elbiler, men du skal lægge omkostninger til brændstof oveni.
Fordi strøm koster mindre per kørt km. sammenlignet med benzin og diesel, kombineret med at elbilens mekanik kræver mindre vedligeholdelse, er de 100% elektriske modeller billigere at eje end plug-in hybridbiler. Plug-in hybrider er til gengæld billigere at eje end diesel- og benzinbiler. Se international sammenligning af udgifter til vedligeholdelse her.
Er man blevet overbevist om at køre 100% elektrisk, tænker man måske over, hvor langt elbiler så kan køre.
Hvor langt kører en elbil på en opladning? Og hvor lang tid skal man lade?
Elbilens rækkevidde afhænger både af batteriets ydeevne, strømforsyningen og hvilken ladestation du bruger. De fleste nye elbiler kan dog køre op mod 500 km. på en opladning. Når det er sagt, varierer rækkevidden meget for forskellige modeller. Det er selvfølgelig noget bilfabrikanterne konkurrerer på og forbedrer hele tiden. Se mere om elbiler og rækkevidde her.
Hvor lang tid tager det at oplade en elbil? Bruger du en Supercharger eller en hurtiglader, kan du lade en elbil op på bare 30 minutter. En normal ladestation til hjemmet kan klare det på alt mellem 3-15 timer, afhængigt af de førnævnte faktorer. Gennemsnittet ligger dog på omkring de seks timer for en fuld opladning.
Hvad koster en ladestander til elbilen?
Der er desværre ikke et entydigt svar på spørgsmålet; hvad koster en ladestation til elbil. Det afhænger nemlig både af, hvor du køber selve ladeboksen, om du har et serviceabonnement eller ej og hvordan installationen skal udføres af elektrikeren, hvis du står for den selv.
Hvis du mener ladeboks med serviceabonnement passer bedst til dine kørselsbehov, så er det en god idé at undersøge, om du kan få installationen med til en god pris sammen med abonnementsaftalen. Med serviceabonnement hos en udbyder, der står for installation også, kan priser ligge på ca. 6.000-15.000 kr. for boks og installation.
Hvis du står for installation selv, koster en ladeboks i Elgiganten ca. 5.000 kroner, mens selve installation koster omkring 10.000 kroner. Hertil kommer kabler osv., så samlet skal du nok regne med en førstegangsinvestering på omkring de 20.000 kroner. Se mere om installation af ladestander her.
5 tips til at spare penge på strøm og opladning
#1. Undgå abonnement på fri opladning, hvis du ikke bruger ladestandere på farten ofte og ikke kører meget langt om året.
#2. Få et serviceabonnement til din ladeboks, hvis du kører over 5.000 km. om året; så kan du få refunderet ca, 1,10 kr. per kWh, du bruger og spare penge.
#3. Kombinér serviceabonnement med Superchargers som Tesla-ejer; sådan får de fleste den billigste opladning af Teslaen.
#4. Lav din installation af ladeboksen gennem en “pakkeløsning” hos en udbyder, evt. blot med et serviceabonnement: det kan ofte betale sig i forhold til både pris og besvær.
#5. Elbil eller plug-in hybrid? Overvej, om du har mod på en elbil, hvis du ønsker at købe den billigste bil i drift: Abonnementer til plug-in hybrider koster mindre, men til gengæld skal du bruge flere penge, når man medregner brændstof.