Corona-pandemi har gjort danskerne gladere for sundhedsteknologi
Hjem NYHEDER Corona-pandemi har gjort danskerne gladere for sundhedsteknologi

Corona-pandemi har gjort danskerne gladere for sundhedsteknologi

Af Redaktionen

Danskerne er blevet mere positive over for sundhedsteknologiske løsninger som følge af coronakrisen, viser ny undersøgelse.

Corona-pandemi har gjort danskerne gladere for sundhedsteknologi

Corona-pandemi har gjort danskerne gladere for sundhedsteknologi

De seneste år har der være stor debat om, hvorvidt og hvordan sundhedsteknologi kan være med til at udvikle det danske sundhedsvæsen. Nu viser en helt ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for it-leverandøren Atea, at danskerne er blevet mere positive overfor sundhedsteknologi, siden Danmark lukkede ned den 11. marts for at stoppe smittespredning med coronavirus.

”Coronakrisen har vendt op og ned på vores hverdag. Mere hjemmearbejde, flere online-indkøb, virtuelle sociale arrangementer og ikke mindst vores kontakt med sundhedsvæsnet har understreget behovet for teknologiske løsninger i hverdagen. Jeg tror, at mange har oplevet, at teknologi ikke nødvendigvis betyder kompromis med kvalitet og nærvær, men i højere grad også kan være med til at udvikle samfundet herunder også sundhedsvæsenet,” siger Henrik Spang Andersen, VP for offentlige kunder hos Atea.

Atea er blandt de førende leverandører af digitale sundheds- og velfærdsløsninger i form af bl.a. hjerte- og KOL-kufferter, udstyr til skærmbesøg og it-infrastruktur til hospitaler.

Ifølge undersøgelsen, hvor 1.002 danskere er blevet spurgt, er 61 procent helt eller delvist enige i, at corona-pandemien har understreget, at sundhedsteknologiske løsninger spiller en vigtig rolle i at sikre kvaliteten af behandlingen i det danske sundhedsvæsen.

”Da Danmark lukkede ned, blev det meget tydeligt for os som leverandør, at de kommuner, der i forvejen var godt i gang med at bruge digitale løsninger, i højere grad kunne opretholde deres serviceniveau overfor borgerne under nedlukningen, mens det var vanskeligt for andre. Det kræver tid og onboarding af både borgere, pårørende og ikke mindst medarbejdere at implementere løsningerne, så de skaber reel værdi,” siger Henrik Spang Andersen.

Danskerne vælger behandling i hjem fremfor på hospital

Lidt over halvdelen (52 procent) af de adspurgte mener, at sundhedsteknologi ligefrem kan fremme kvaliteten af det danske sundhedsvæsen – en stigning i forhold til sidste år, hvor det tilsvarende tal var 41 procent. Kun 10 procent udtrykker, at de ikke mener, at sundhedsteknologi vil være med til at øge kvaliteten af sundhedsvæsenet.

”Mange af de løsninger, der nu bliver rullet ud, har faktisk eksisteret i en årrække. Men hvis de ikke bliver brugt i tilstrækkeligt omfang, skaber de ikke værdi. Jeg ser derfor denne modning af danskernes indstilling som et utrolig positivt udfald af coronakrisen, der kan være med til at fremme og udvikle det danske sundhedsvæsen,” siger Henrik Spang Andersen.

Den nye undersøgelse viser blandt andet, at danskerne er blevet mere positive over for at tage imod behandling i hjemmet frem for på hospitalet, hvis de led af en kronisk sygdom. 72 procent af danskerne ville foretrække behandling og kontrol i hjemmet med telemedicin frem for at skulle til kontrol på hospitalet flere gange ugentligt – hvis de led af en kronisk, men ikke kritisk sygdom. I 2019, hvor YouGov lavede en lignende undersøgelse for Atea, var tallet 59 procent.

Samme udvikling gør sig gældende for antallet af danskere, der gerne vil hurtigere hjem efter en indlæggelse. Ifølge undersøgelsen vil 62 procent sandsynligvis tage imod muligheden for at blive udskrevet tidligere fra en hospitalsindlæggelse, hvis de kan få måleudstyr med hjem til at tage de sidste prøver. Det er en stigning fra 53 procent i 2019.

”Sundhedsteknologi er et oplagt værktøj til at løse ikke kun de problemer, som vi står overfor i forhold til corona-pandemien, men også den demografiske udvikling, som lægger et stigende pres på både personale og hospitalspladser i de kommende år. Teknologien kan frigøre tid for personalet, som i stedet kan bruge ressourcerne til kerneopgaven; effektiv behandling, menneskelig omsorg og pleje,” siger Henrik Spang Andersen.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>