Global it-virksomhed henter inspiration i 6. klasse
Hjem NYHEDER Global it-virksomhed henter inspiration i 6. klasse

Global it-virksomhed henter inspiration i 6. klasse

Af Redaktionen

Der var masser af gode input til, hvordan fremtidens arbejdsplads og samfund skal se ud, da Skolen på Islands Brygge i sidste uge præsenterede deres bud på netop dét for den globale it-virksomhed Citrix.

Global it-virksomhed henter inspiration i 6. klasse”Vi og vores kunder kan lære noget af børnene: Hvordan vil de kommende generationer gerne arbejde, og hvordan flytter vi vores arbejdspladser, så vi imødekommer det.” Sådan siger Citrix’ danske landechef Anette Vainer, efter hun i fredags fik præsenteret en hel stribe teknologiske bud på, hvordan vi løser udfordringer i samfundet og på arbejdspladsen.

Bag løsningerne står hverken en tænketank eller en konsulentvirksomhed, men elever fra 6.Y på Skolen på Islands Brygge. De har gennemgået en såkaldt Coding Class, hvor en virksomhed stiller eleverne en konkret opgave, som eleverne derefter forsøger at løse ved at designe og kode fx en app eller et computerspil.

Eleverne præsenterede blandt andet en app, hvor deltagerne i et videomøde kan stemme om, hvornår der er brug for pause, og et spil om at samle skrald og plastik. Og selvom løsningerne er lettere upolerede, er selve processen meget udbytterig, forklarer Anette Vainer.

”Vi vil gerne bidrage til, at flere vælger teknologiske fag. Vi er unikt gode inden for it i Danmark, men vi mangler talent i fremtiden, og der vil vi gerne være med til at inspirere unge mennesker til at vælge Science, Technology, Engineering og Mathematics-fagene,” siger hun og uddyber:

”De her forløb med kodning er særligt vigtige for pigerne. Forskning viser, at de falder fra omkring 6. klasse, så det er vigtigt, at de her ser, hvad de kan bruge it til. De er mere interesserede i, hvad de kan bruge kodning til end at lære håndværket for håndværkets skyld.”

Eleverne får et selvtillidsboost

Coding Class er et samarbejde mellem kommunerne og medlemsvirksomheder fra brancheorganisationen IT-Branchen. Der er tale om forløb, hvor en virksomhed giver eleverne en opgave, som ofte bunder i udfordringer, virksomheden selv arbejder med.

Undervejs skal eleverne selv finde på en ide, designe løsningen og kode den ved hjælp af programmeringsværktøjet Scratch, som de bliver introduceret for. De færdige løsninger bliver afslutningsvis præsenteret for virksomheden. Og virksomhedernes deltagelse har stor betydning, fortæller Lars Ørskov Theede, der er matematiklærer for 6.Y på Skolen på Islands Brygge.

”Eleverne får en forståelse af, hvad rigtige virksomheder laver, og hvordan de bruger tekniske løsninger. Det oplever jeg, at eleverne bliver inspireret af, og så vokser eleverne af, at der er voksne mennesker og virksomheder, der rent faktisk tager dem alvorligt, og at deres input er værdifulde,” siger han.

Den oplevelse står Anette Vainer også med efter fredagens præstationer, og Citrix er derfor allerede i dialog med Københavns Kommune om at udfordre en ny skoleklasse med en Coding Class.

 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>