”Jeg ser mennesker først”

[PÅ BYEN MED] IT-kanalen har mødt 33-årige Camilla Gad Krogsgaard, der siden marts 2018 har været administrerende direktør for den danske del af it-distributøren ALSO.

Camilla Gad Krogsgaard, direktør for ALSO

Vi fik en snak om motivation, faglige udfordringer, ledelse, og hvad hun lægger vægt på i sin rolle som direktør for ALSOs mere end 300 medarbejdere i Danmark.

Hvordan ser du din rolle som direktør?

”Du udfylder direktørrollen, som det menneske, du nu engang er, og du definerer selv dit job og din virksomhed med afsæt i, hvem du er som menneske. Mange tror, at en direktørpost består af en række veldefinerede opgaver. Men vi er alle sammen forskellige, og uanset om du er 50 eller 30 år er der ikke en fast manual for, hvordan du træder ind i en direktørrolle,” siger Camilla Gad Krogsgaard.

”Medarbejdere vil ledes af mennesker, der kender sig selv og deres egne værdier. Jeg kommer jo selv nærmest lige fra skolebænken og har rigeligt med teori i med i tasken. Så jeg skal nærmest nedtone det teoretiske. Det, jeg skal lære, skal jeg lære ved at fokusere på, hvad virksomheden har behov for, og hvordan jeg kan sætte min værktøjskasse og mig selv som menneske i spil.”

Hvad drives du af som leder og hvad motiverer dig?

Mennesker er fundamentet for forretningen, Mennesker har brug for at blive set, brug for anerkendelse og at have platform og en stemme, der bliver hørt. For mig selv handler det meget om, det jeg har lært af chefer, der har set, udviklet og presset mig.”

Hvad er det vigtigste vendepunkt i din personlige karriere?

”Da jeg for nogle år siden var hos Universal Robots, arbejdede jeg i en længere periode meget intensivt på en global strategi for deres app store. Jeg fik totalt frie hænder af min chef og der var fuld fart fremad. Jeg følte virkelig, jeg blomstrede. Men på et evalueringsmøde spurgte min chef, hvordan jeg fungerede i teamet. Det synes jeg var et underligt spørgsmål. Beskeden jeg fik, var at folk ikke kunne følge med mig og ikke forstod mig.”

”Jeg kan huske, at jeg gik meget frustreret fra det møde. Og jeg var sur. I et stykke tid kunne jeg simpelthen ikke forstå, hvad det handlede om, og hvad min chef egentlig mente. Men så gik det op for mig, at jeg kan arbejde solo og løbe nok så stærkt og udvikle verdens bedste strategi. Men hvis ikke jeg har menneskene – mine kolleger og min chef – med mig, så vil jeg fejle i den sidste ende.”

”Jeg er af natur er meget orienteret mod at sætte mål og eksekvere. Men jeg lærte, at man i et team er afhængig af hinandens kompetencer. Jeg er ikke verdensmester, og jeg kan kun en brøkdel af det, der skal til for at få succes. Så jeg trak vejeret helt ned i maven og besluttede mig aktivt for at se menneskene først. På ret kort tid ændrende det hele min holdning til teamarbejde, og jeg fik positiv respons både fra chefer og kolleger. Så jeg har skullet lære, at jeg skal se menneskerne først.”

Hvilken rolle spiller teknologi i udviklingen af ALSO?

”Teknolog er en stor del af vores hverdag og vores arbejdsrutiner. I dag kan vi nok ikke se, hvad der sker om tre-fire-fem år. Hvis teknologien er et værktøj, vi vil bruge til arbejde og udvikle vores kreativitet, så er det vigtigt for os som virksomhed at ruste vores medarbejdere til udnytte de teknologier. Hvis man skal få folk til at rykke sig og udvikle sig, så må man give dem viden og værktøjer til at tænke nyt og arbejde på anderledes måder.”

”Jeg tror ikke på, at vi som mennesker udvikler os, bare fordi vi får at vide, at vi skal. Vi skal kunne forstå, hvad det er for en værdi, det giver til vores eget liv og den virksomhed, vi arbejder for. Det er vigtigt for mig at vise, hvilken vej jeg gerne vil og så samtidig give folk muligheden for at arbejde anderledes.”

”I ALSO holder vi for eksempel mange interne workshops med forskellige folk på tværs af afdelinger, hvor de lærer mig at kende og jeg lærer dem at kende. Vi arbejder med at give medarbejderne en stemme. For – igen – en strategi er ikke interessant, hvis ikke du lytter efter, hvad der foregår ude i organisationen.”

Hvad er dit mål for dit job i ALSO Danmark?

”ALSO er en fantastisk virksomhed. Vi har en kompleks værdikæde af logistik-services, marketing-as-a-service, finansiering, konfiguration, e-sport og et lager på mere end 24.000 kvadratmeter – dobbelt så stor som den største Ikea.  Men meget få mennesker udenfor ICT branchen kender ALSO. For at tiltrække fremtidens talenter og højne kendskabet til ALSO, så skal vi på det danske landkort, som den førende, stærkeste, innovative og nytænkende virksomhed. I dag går vi til markedet med vores nye slogan: ”Vi gør førende teknologi tilgængeligt”. ALSO arbejder med mennesker. Vi har som mennesker brug for at kunne ”se” det, vi laver. Derfor er det vigtigt, at de budskaber, som brander vores virksomhed er noget man kan relatere til.”

Hvad er din største udfordring arbejdsmæssigt?

”Den allerstørste udfordring er at have tålmodighed og vente på, at folk rykker sig. Det er ikke alle, der følger med fra dag et. For nogles vedkommende skal der mere til, før de tager det skridt, der skal til for at skabe forandring. Det kræver tålmodighed, og det skal jeg minde mig selv om.”

Hvad er din vigtigste interesse ved siden af arbejdet?

”Jeg prioriterer min træning flere gange om ugen, da det holder mig såvel fysisk og mental stærk. Her kobler jeg fra og finder ny energi og overskud. Jeg tror på det gør mig til en bedre leder.”

Hvor er ALSO på vej hen?

”Vi skal være en virksomhed under konstant udvikling og gå forrest i at gøre førende teknologi tilgængeligt for vores samarbejdspartnere. Vi skal kommercialisere nye forretningsområder som cloud, software-as-a-service og marketing-as-a-service. Alt det kræver, at vi digitaliserer kunderejsen og automatisere processer med RPA-robotter, så vi samler data og kan analysere på det til at styrke, sælge og innovere på vores go-to-market modeller og produkter. Så vi har nogle rigtig spændende år foran os.”

Navn: Camilla Gad Krogsgaard
Alder: 33
Bosat: Vesterbro, København
Familie: Single
Interesser: Træning
Antal devices: 3
Den sidste bog du har læst: Martin Lanik: The leader habit