Nye AGM-batterier fra Clarios giver elbiler optimal ydeevne
Hjem ELBIL Nye AGM-batterier fra Clarios giver elbiler optimal ydeevne

Nye AGM-batterier fra Clarios giver elbiler optimal ydeevne

Af Redaktionen

Det er EU’s målsætning at reducere CO2-udslippet fra køretøjer med 40 % inden 2030 sammenlignet med 2021.

Derfor haster det for bilproducenterne med at udvikle modeller med nuludslip eller CO2-udslip under 50 g/km.

Disse krav er med til at fremskynde elektrificeringen, og ifølge en prognose fra IHS vil tæt på en tredjedel af de nyregistrerede køretøjer være helt elektriske allerede i 2025. I 2030 vil mere end halvdelen af nybilsmarkedet i Europa bestå af hybrid- eller helt eldrevne køretøjer. Når Europas bilpark elektrificeres, står VARTA i en god position med sin xEV-portefølje, som nu udvides med nye typer af batterier.

Konstant kraft og afgørende sikkerhedsfunktion

I elkøretøjer forsynes drivlinen af højspændingsbatterier af litium-ion-typen. Det suppleres af et 12V-batteri, som driver det interne elsystem med dets komfort- og sikkerhedsfunktioner. Det sikrer, at elbilen ikke kun fungerer under kørslen, men også når den står parkeret, og højspændingsbatteriet er frakoblet. For eksempel sørger 12V-batteriet for, at bilen kan låses og låses op, det muliggør trådløse opdateringer og sikrer, at alarmsystemet fungerer, når bilen er parkeret. Under kørslen sikrer det, at lys, bremser og styretøj fungerer korrekt, også hvis der opstår pludselige fejl på højspændingssystemet, hvor bilen skal stoppes på en sikker måde.

Derfor skal elbiler have pålidelige 12V-batterier med større kapacitet, som kan håndtere konstante opladnings- og afladningscyklusser.

– Et uegnet batteri kan måske ikke klare bilens energibehov og dermed forårsage tidlige havarier. Det er derfor vigtigt, at originalbatteriet erstattes af et produkt, som opfylder de samme krav, siger Manuel Hammermann, Senior Specialist Technical Support and Services fra Clarios, producenten af VARTA-batterier.

Nye AGM-batterier fra Clarios giver elbiler optimal ydeevne

Lavspændingsbatterier spiller fortsat en vigtig rolle, også i elbiler. Grafik: Clarios

VARTA AGM xEV-batterier er udviklet specielt til elkøretøjer og opfylder kravene fra OEM-producenter. Med varemærket VARTA er Clarios verdens førende batteriproducent og den største leverandør af originaludstyr til alle store bil- og erhvervskøretøjsmærker som Mercedes-Benz, Volkswagen Group og BMW.

Seks ud af ti nye køretøjer i Europa er udstyret med et Clarios-batteri. VARTA AGM xEV-batteriers robuste design betyder, at de kan opfylde nutidens og fremtidens krav til el- og hybridkøretøjer.

Alsidige løsninger til ekstremt krævende anvendelsesområder

Ud over AGM xEV-batterierne har Clarios en komplet produktportefølje med lavspændingsbatterier, bl.a. lithium-ion-batterier, til særligt krævende anvendelsesområder. De kan håndtere høj, skiftende belastning og klare forskellige krav til anvendelsen. De har exceptionel ladekapacitet og klarer mange opladningscyklusser, hvilket giver bedre batteriudnyttelse og lang levetid. Vores lavspændingsløsninger muliggør avancerede Start-/Stopfunktioner, som kan forbedre brændstoføkonomien med op til 8 %, og mild-hybrid-drivliner, som er over 15 % mere besparende end køretøjer med forbrændingsmotor.

Den komplette VARTA xEV-portefølje dækker allerede 97 % af alle køretøjer inden for xEV-segmentet, og der kommer konstant nye varianter til for at opfylde markedets behov og understøtte udviklingen. Vores 12V-batterier fungerer perfekt sammen med højspændingsbatterier, hvilket sikrer bilen optimal ydeevne, pålidelig elforsyning og afgørende sikkerhedsfunktioner for hybridbiler og køretøjer, som både kører på batteri og brændselsceller.

Batterikompetencer til professionelle

På værkstederne stiger antallet af elbiler hurtigt. En af årsagerne er, at de 12V-batterier, der sidder i første generations hybrid- eller batterielbiler, skal udskiftes. Elbilers helt nye servicerutiner stiller værkstederne over for yderligere udfordringer.

– 12V-batterier bliver en reservedel for elbiler nogenlunde som tidligere. De vil også kunne skiftes på selvstændige værksteder. 12V-batteriet er en komponent, som har betydning for sikkerheden i køretøjet. På grund af markedets hurtige udvikling og vækst ændres forudsætningerne konstant, og værkstederne skal uddannes til at kunne servicere elbiler og vælge det rigtige batteri, siger Manuel Hammermann.

Mange værksteder er stadig ikke klar til at modtage elbiler, men de kan få hjælp af VARTA’s kompetence og støtte:

– Via vores nye kursusprogram Batteries – Yesterday, Today, Tomorrow kan de få den rette viden til at opfylde kravene nu og i fremtiden, lover Ulrich Germann, chef for uddannelse og teknisk support hos Clarios.

I takt med køretøjsteknologiens fortsatte udvikling tilpasser vi løbende vores kursusprogram, så værkstederne altid kan holde sig opdaterede. For eksempel kan batterierne i elbiler være placeret skjult, så det faktisk kan være svært for en mekaniker at finde dem. Al nødvendig information om batteriets placering er nu samlet i VARTA Partner Portal sammen med værdifulde råd om, hvordan udskiftningen skal foretages. VARTA Partner Portal-databasen omfatter 99,8 % af den europæiske bilpark, inklusive næsten alle el- og hybridkøretøjer med avanceret AGM-batteriteknologi.

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>