At kreere edge-løsninger giver gyldne muligheder for virksomheder i kanalen til at finde nye kunder og ikke mindst udvide deres engagement med eksisterende kunder, skriver Jesper Hersbro, kanalchef hos Vertiv.
Ifølge analysevirksomheden IDC vil den globale datamængde stige med 61 procent i 2025. Hvis vi skal stole på hvad der er vist historisk, kan vi være sikre på, at denne forudsigelse vil blive overskredet.
Alt tyder på, at en stor del af alle disse data gemmes, styres og flyttes til og fra steder i nærheden af, hvor de bruges. Netværk bliver mere og mere decentraliseret, og med mere computerkraft i kanten af netværket. Det er en lige så dækkende definition som de fleste, når det gælder edge-computing, hvor IoT-applikationer er det bedste eksempel.
Vores undersøgelse “Datacenter 2025-report” fra sidste år, med 800 datacenterspecialister fra hele verden som deltagere viser, at flytningen til kanten af netværkene er i fuld gang, og at tempoet øges. I gennemsnit forventer eksperterne en stigning på 226 procent inden 2025 i antallet af de edge-installationer, der er behov for.
Det er ikke kun kunderne, der er berørt, men også i høj grad virksomhederne, der leverer løsningerne. Ganske vist har forhandlerne solgt udstyr og løsninger til mindre installationer i lang tid. Forskellen nu er, at kompleksiteten og kravene til kommunikation øges. Virksomheder i kanalen, der forstår dette og kan forenkle fordelene for kunderne, bliver i højere grad betroede partnere end dem, der er tilfredse med blot at levere udstyr.
Bare spring ud over kanten
Den aktuelle udvikling stiller krav til kanalvirksomhederne om at forstå IoT og have kompetence til alle aspekter af løsningen, fra servere, opbevaring, netværk og applikationer til service og vedligeholdelse.
Listen over udfordringer er lang, med distribuerede netværk med komplekse og sammenkoblede IT-ressourcer, der skal administreres uden IT-folk i nærheden. En kanalpartner kan levere den ekspertise, som mange kunder mangler.
Værktøjer til fjernadministration bliver utroligt vigtige og udgør et vækstsegment i sig selv. Gode administrationsværktøjer er et krav for at øge produktiviteten og sikre tilgængeligheden af kantløsninger. Dette gælder ikke kun applikationer og servere, men også UPS’er, netværkskontakter og andet udstyr. For at det skal fungere godt, er det nødvendigt med fleksibilitet, når det kommer til kommunikation med udstyret.
Gode administrationsværktøjer giver fordele som hurtig distribution og konfiguration af løsninger, lettere håndtering og hurtigere udførelse af nødvendige reparationer, i bedste fald via fjerntilgang. Føj der til den forbedrede sikkerhed og lavere driftsomkostninger.
Det man træner i, bliver man god til
Det tager måske ikke 10.000 timer at blive en god edge-tekniker, men uddannelse og andre former for videnindsamling gør det lettere. Vertivs beskrivelse af de 24 mest interessante anvendelser af edge-løsninger, opdelt i fire kategorier, er et godt sted at begynde forbedringerne. Beskrivelserne kan gøre det lettere at forstå, hvordan båndbredde, lav latency, tilgængelighed og sikkerhed skal håndteres for edgeløsninger.
Edge-teknologi betyder en ny verden med nye muligheder for kanalpartnere. De, der værdsætter og tager edgeteknologien til sig, tager det første skridt mod at blive vigtige og pålidelige ressourcer for deres kunder.