Grønne færger får ekstra medvind

​Nyt forslag skal understøtte Danmarks mål om 70% CO2-reduktion inden 2030.

Grønne færger får ekstra medvind 1
Verdens længst sejlende el-færge, Ellen, ved kaj i sin hjemby Søby.

Udbredelsen af grønne færger til de danske øer skal fremmes ved, at alle danskere og turister kan sejle med dem til lavere priser også i de syv uger om sommeren.

Ærø Kommune og Ærø Turist & Erhverv arbejder aktuelt på et forslag til Folketinget om at gøre trafikal ligestilling til øerne fuldt gældende for emissionsfri færger hele året og hermed også i de syv uger om sommeren. Forslaget skal ses som næste skridt på vejen mod fuld implementering af trafikal ligestilling til øerne.

Folketinget besluttede i 2016, at priserne for rejser til og fra ikke-brofaste øer gradvist skulle reduceres. Målet er at reducere færgepriserne, så de svarer til udgiften ved kørsel over tilsvarende afstande på landevej. Ordningen kaldes trafikal ligestilling og landevejsprincippet i folkemunde.

Implementeringen af ordningen har betydet en væsentlig reduktion af færgepriserne forår, efterår og vinter, men endnu ikke i en størrelse, så der er fuld trafikal ligestilling. I skolernes sommerferie er der ikke sket en justering af priserne, som derfor i disse syv uger er væsentligt højere end resten af året.

”Hvis fuld trafikal ligestilling gælder hele året inklusiv de syv uger om sommeren for emissionsfri færger – altså færger der ikke udleder CO2 – vil det fremme både udbredelsen af grønne færger i Danmark samt give flere danskere bedre mulighed for og råd til at holde ø-ferie i Danmark. Det er win-win”, siger borgmester ved Ærø Kommune Ole Wej Petersen.

Den delvise, trafikale ligestilling for øerne har sat ekstra skub i udviklingen på de danske øer til gavn for både turisme, bosætning og erhverv. Kombineret med de teknologiske muligheder for nu at fremstille emissionsfri færger står Danmark overfor et kæmpe potentiale, mener turist & erhvervsdirektør Chris Hammeken:

”Verdens længst sejlende el-færge, Ellen, sejler mellem Ærø og Als, og vi er derfor førende i produktionen af grønne færger. Danmark har lige nu muligheden for at skabe et nyt vind-eventyr, blot for grønne færger. Det er ambitiøst, men realistisk. Alt, der kan gavne den grønne udvikling, skal derfor sættes i gang. Den fulde trafikale ligestilling hele året for emissionsfri færger er spot on i den sammenhæng”.