Knap halvdelen af danskerne har haft konflikter omkring husholdningsopgaver i det forløbne år, og for 18 procent er vasketøjet grundlag for konflikten.
Det viser en ny YouGov- undersøgelse foretaget for Samsung. Derfor lancerer Samsung nu digital konfliktrådgivning sammen med en konfliktekspert, der giver danske par værktøjer til, hvordan de skal håndtere de sure miner over vasketøjet.
Har du kogevasket din kærestes uldtrøje igen? Havnede der et par røde underhylere i maskinen med de hvide skjorter? Og hvis tur er det egentlig til at vaske tøj? De praktiske opgaver i hjemmet er en hyppig kilde til konflikter, og her er brok og bøvl om vasketøjet en klassiker. Det bekræfter en ny YouGov-undersøgelse foretaget for Samsung.
I undersøgelsen siger næsten halvdelen (46 procent) af de adspurgte danskere, at den hyppigste årsag til skænderier omkring vasketøj handler om, hvis tur det er til at vaske. Heraf siger 18 procent, at de ikke talte med hinanden resten af dagen efter en diskussion om vasketøj, og 11 procent siger, at de har talt dårligt om partneren på grund af vasketøj. Seks procent har endda forladt hjemmet resten af dagen som et resultat af skænderi omkring vasketøj. Der er brug for hjælp, og den er nu på vej.
– Det er ikke kompliceret at bruge en vaskemaskine, men alligevel kan tøjvasken skabe gnidninger. Hvem skal vaske? Hvilken temperatur skal uldtrøjen have, og hvilke farver må man vaske sammen? Vasketøjet kan sagtens give små misforståelser og diskussioner, og derfor lancerer vi nu en kampagne, der forhåbentligt kan give en bedre konflikthåndtering ude i hjemmene , siger Mathias Ekman, produktchef hos Samsung.
Samsung tilbyder konfliktløsning
For at hjælpe danskerne med at håndtere vasketøjskonflikter har Samsung lanceret tjenestenClean your conflict – en webbaseret videotjeneste for par, der med hjælp fra en konfliktekspert, får råd og værktøjer til at håndtere konflikterne, når de opstår.
– Hverdagskonflikter kan tære på vores relationer, og mange gange kan små irritationsmomenter udvikle sig til større konflikter. Den type situationer kan presse os, og svække vores evne til at lytte, forstå og tænke. Jeg lægger sammen med parterne en plan for, hvordan de kommer videre i konflikterne og styrker relationen, siger Gustav Bates, konfliktekspert på www.cleanyourconflict.com.
Vaskemaskinen kan forebygge konflikter
God dialog og professionel hjælp kan rydde op i konflikten, men der er også teknisk hjælp at hente. Flere af Samsungs vaskemaskiner er forbundet til en app, der hjælper med at vælge det rigtige vaskeprogram til tøjets mærke, farve og niveau af snavs og indstille, hvornår vasken skal være færdig.
– Vi kan ikke komme ud i hjemmene og hjælpe med vasketøjet, men det er tæt på. QuickDrive-vaskemaskinerne gør det for eksempel muligt at kontrollere og overvåge vasken via en app. Du får så at sige en personlig vaskeekspert i lommen med funktioner, der anbefaler det bedst egnede vaskeprogram og de bedste indstillinger til tøjet. En god investering for at undgå konflikter i forbindelse med vasketøjet, siger Mathias Ekman.
Tjenesten er tilgængelig på www.cleanyourconflict.com fra den 16. oktober 2019.
Resultater fra undersøgelsen:
- 18 procent af de adspurgte har det seneste år haft en konflikt om vasketøj med nogen i hjemmet
- Af de som har konflikter omkring vasketøj, har 64 procent haft konflikter mindst én gang om måneden
- Af de som har konflikter omkring vasketøj, har knap en fjerdedel (24 procent) haft konflikter mindst hveranden uge og 13 procent har haft mindst én gang om ugen
- 18 procent har ikke talt med hinanden resten af dagen
- 11 procent har talt dårligt om partneren til andre
- 6 procent har sovet på sofaen eller andet sted som følge af konflikt om vasketøjet