På vegne af Clio og IT-Branchen har Analyse Danmark udarbejdet en undersøgelse, der med besvarelser fra 539 forældre med børn i 0.-10. klasse giver et indblik i forældrenes opfattelse af undervisningen under coronakrisen.
Der er en generel tilfredshed med skolerne blandt forældrene. 78 % svarer, at de er tilfredse eller meget tilfredse med deres barns skole.
Forældrene er tilfredse med håndteringen af onlineundervisning
2020 bød på nye og uforudsete udfordringer, hvor onlineundervisning blev en del af den nye hverdag. Selv med så store omvæltninger føler 68 % af forældrene, at deres barns skole har håndteret onlineundervisningen “meget godt/godt”. Kun 9 % er af den modsatte opfattelse og svarer “dårligt/meget dårligt”.
Selvom forældrene har været tilfredse med onlineundervisningen svarer 69 %, at efteruddannelse og forbedret digitale evner hos lærerne er afgørende for deres barns læring.
Coronakrisen har også betydet nye måder at undervise på. Ifølge 57 % af forældrene har nedlukningen i høj grad resulteret i nye undervisningsmetoder og tilgange. Ligeledes er der en udbredt oplevelse af, at brugen af digitale læremidler er steget i perioden.
Den “digitale” fremtid
Undersøgelsen viser en usikkerhed, når det kommer til skolens strategi for digitale læremidler i undervisningen. 49 % “ved ikke” om skolen har en digital strategi. Den digitale strategi og læring er dog ikke uden betydning for størstedelen af forældrene.
Ved et eventuelt skoleskifte svarer 49 % af forældrene, at de vil undersøge en ny skoles digitale strategi.
Spørger man forældrene, er onlineundervisningen kommet for at blive. 53 % mener, at skolerne – også efter coronakrisen – bør tilbyde en form for onlineundervisning til eleverne.